Megmarad a versenyelőny

Megmosolyogtatók azok a felvetések, hogy a Magyarországon működő nagy német autógyártók meggondolták volna magukat a helyi beruházásaikról — mondta lapunknak Gion Gábor. A Pénzügyminisztérium államtitkára szerint minden aggodalom ellenére idén és a következő években is tartható a négyszázalékos növekedési cél, és akár még több százezer embert is munkába lehet állítani.

Rácz Gergő
2019. 05. 18. 14:31
A járműipar a teljes hazai össztermék öt-hat százalékát adja Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős az ország regionális autóipari versenyelőnye, így felesleges aggódni azon híresztelések miatt, hogy a nagy német autógyártók újragondolnák korábban bejelentett beruházásaikat – mondta lapunknak Gion Gábor, a Pénzügyminisztérium (PM) államtitkára. Mint jelezte, az ilyen sokmilliárdos befektetéseket nagyon alapos előkészítő munka előzi meg, amiben az is szempont, hogy a magyar autóipar kiemelkedik a nemzetközi mezőnyből a hozzáadott érték terén.

A PM adatai szerint a száz euró munkaköltségre jutó hozzáadott érték Magyarországon a legmagasabb a régióban, ennek megfelelően Gion Gábor szerint kizárható, hogy hazánkban kapacitásleépítés legyen. Nálunk elsősorban a prémium szegmenst célzó gyártók működnek, és ezek a vállalatok hagyományosan az esetleges gazdasági lassulás vagy akár válságok idején is a tömegtermékeknél jóval stabilabb kereslettel számolhatnak.

Ennek megfelelően a gazdasági kormányzat változatlanul tartja, hogy idén és a következő években is évi négy százalékkal bővülhet a GDP, amiben az itt működő autógyártóknak is megmarad a fontos szerepe. Jelenleg az ipar adja a hazai GDP ötödét, míg annak negyedét az autógyártás. Vagyis a járműipar a teljes hazai összterméknek az öt-hat százalékát adja.

A járműipar a teljes hazai össztermék öt-hat százalékát adja
Fotó: Kurucz Árpád

Hagyományos német gazdasági kötődéseink miatt fontos szempont, hogy ezeknek a vállalatoknak most nem megy jól a soruk. Általában is megviselte a német kocsigyártókat a károsanyag-kibocsátási botrányt követő újraszabályozás, most meg az Egyesült Államok által indított, védővámalapú hadakozás sem kedvez Európa legnagyobb autógyártójának. Ehhez mérten a magyar ipar eddig kifejezetten kedvezően tudta kezelni a helyzetet, így mindez – a töretlen belső fogyasztással együtt – jó kilátásokat biztosít 2019-re. Azontúl, hogy a kormányzat nem aggódik a bejelentett nagyberuházások elmaradása vagy átütemezése miatt, az államtitkár szerint a munkaerőpiaci kérdésekre is van válasz. A tárca becslése szerint még háromszáz-, de akár hatszázezres tartaléka is van az országnak, és a kormány a technológiai alapú, hatékonyságjavító kezdeményezéseket is támogatja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.