Csak az tudja igazán átérezni az úgynevezett szabálytalan járműszerelvények jelentőségét, aki szorult már be egyik-másik mögé az M1-es, az M0-s vagy az M5-ös autópályán. Százhússzal robognak a többi jármű között, némelyiknek az ajtaját a szél csapkodja, pattognak a kerekek az úthibákon, és ha sávot váltanak, az ember azt várja, mikor indul meg a rakomány a platóról. A népnyelvben horrorkaravánnak nevezett szerelvények autókereskedők megrendelésére kelnek útra Nyugat-Európából és tartanak kelet felé. A mi útjainkon elsősorban román rendszámmal közlekednek, és öreg használt autókat visznek magukkal. Hogy miért nem szabályos trélereket használnak erre a célra, annak nyilvánvalóan takarékossági oka van. Aki hozott már Németországból használt autót, az tudja, hogy ez nem olcsó mulatság. (A leggazdaságosabbnak hirdetett szolgáltató kilométerenként száz forintot kér.)
A rémületes horrorszállítmányok valójában kisteherautók, mert ezekre a legolcsóbb az autópályadíj, és arra törekszenek, hogy egyetlen jármű-utánfutó párossal a lehető legtöbb járművet szállítsák el a megrendelőhöz. A roncsautóbizniszt a nyugati, főként német piacon keletkező, ott már használhatatlan kocsik kelet-európai kereslete hajtja, és nem valószínű, hogy a közeljövőben kiapadna a forrás. Vagyis a következő években is együtt kell élni a horrorkaravánokkal, hacsak nem sikerül hathatós eszközt kitalálni a távoltartásukra.
Mivel autót közúton megállítani csak egyenruhás személy jogosult, ezért fordultunk kérdéseinkkel az Országos Rendőr-főkapitánysághoz (ORFK). Válaszukban elmondták: a közlekedésrendészeti ellenőrzések során az autópályán, autóúton a vontatásra, illetve az M1, N1 kategóriájú járművek megterhelésével kapcsolatos szabályok megsértése miatt tavaly 1004, míg az idei év első nyolc hónapjában 889 járművezetőt büntettek meg. Vagyis átlagosan havonta valamivel több mint száz horrorkaravánt fogtak.

Fotó: MTI/Ujvári Sándor
A rendőrség folyamatosan ellenőrzi a szabálytalanul közlekedő járműszerelvényeket, a tudomására jutott jogsértésékre azonnal reagál, a járművezetőkkel szemben soron kívül intézkedik. Mivel alkalmanként tengelysúlymérést is végeznek, és ez gyakran túlsúlyt állapít meg, azt kérdeztük, hogy miért nem alkalmazzák ezt minden ellenőrzésnél. Az ORFK szerint a súlymérés feltételei nem mindenkor és mindenhol adottak, és nem is mindig indokolt, hiszen itt járművek szállításáról van szó, amelyeknek a saját tömege az okmányaiból megállapítható.