A nagycsaládosok autóvásárlási támogatását mintegy 23 ezer nagycsaládos kérte, új autójuk megvásárlását közel nyolcmilliárd forinttal támogatta az állam tavaly. A programban a három- vagy többgyermekes családok új, minimum hétüléses személyautó vásárlásához kaphatnak ötvenszázalékos, legfeljebb két és fél millió forintos vissza nem térítendő állami támogatást.
A Magyar Lízingszövetség adatai szerint több mint ezer szerződést és emellett még további mintegy kilencszáz kérelmet hagytak jóvá a múlt hónap végéig a lízingcégek. Csak novemberben négyszáz autó talált gazdára lízinggel, ezek összege elérte az 1,2 milliárd forintot. Napi átlagban novemberben 13 lízingszerződést kötöttek negyvenmillió forint értékben. Egy-egy autóra vetítve a lízingfinanszírozás meghaladta a hárommillió forintot.

Fotó: Kurucz Árpád
A Datahouse adatai szerint 2019-ben az európai trendekkel szemben egyedül nálunk nőtt az egyterűek eladása, piacrészük 5,1-ről 7,2 százalékra emelkedett, ennek pedig a nagycsaládosok két és fél millió forintos, hét- és kilencüléses modellekre élő autóvásárlási támogatása a magyarázata.
Alighanem ebből is profitált a Ford Tourneo Custom is, de a legjelentősebb bővülést e szegmens legolcsóbbjánál láthatjuk: a Dacia Lodgyból több mint háromszor annyit regisztráltak tavaly, mint egy évvel korábban, a modell ezáltal a modellek eladási listáján a 49. helyről a tizenötödikre ugrott előre.
A vevők ráadásul még többet is vettek volna, ha tudtak volna többet szállítani, ám a hirtelen jött pozitív, de piactorzító tényezőre egyik márka sem volt felkészülve. Érdekesség, hogy a Tourneo Custom és a Lodgy után a Skoda Kodiaq a harmadik legnépszerűbb hétüléses, a Skoda legnagyobb SUV-ja is megduplázta eladásait a támogatásnak köszönhetően.
A személyautók listáját tavaly is a Suzuki Vitara vezette, 8,8 százalékos bővüléssel. A második helyezett is Esztergomban készül: a Suzuki SX4 S-Cross csaknem megduplázta eladásait az egy évvel korábbihoz képest.
A Kia Ceed is csaknem kétszer annyi vásárlót vonzott, a Toyota Corolla két és félszer többet, mint tavalyelőtt. A hagyományos kompaktok, mint az Opel Astra, a Ford Focus vagy a Renault Megane mind-mind a korábbinál szerényebb eladást értek el, emellett zsugorodott is a szegmens, ahogyan a kisautóké vagy a középkategóriásoké is.