Új, a korábbinál konstruktívabb kapcsolat alakult ki a magyar kormányzat, valamint a Budapest Airport (BA) tulajdonosai és menedzsmentje között, aminek kézzelfogható bizonyítéka a bádogterminálként emlegetett utasbeszállító bezárása és az új fapadosmóló első ütemének forgalomba helyezése. A sürgős feladatok között azonban ott van a parkolóház kérdése is, amelynek megoldása most körvonalazódik.
Mint ismert, a hatszintes parkolóházat a BA korábbi vezetése kezdte el építeni, de a beruházás hatósági engedély hiányában jelenleg is áll. A területet lezárták, ami érdemben nehezíti a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es termináljának használatát, hiszen az A és B épületszárnyak, valamint a reptéri hotel által határolt, futballpálya nagyságú parkoló vált megközelíthetetlenné. A BA az Airportal.hu kérdésére most azt közölte: a parkolóházat a kormányzattal egyeztetett koncepció alapján máshol tervezik megépíteni.

Fotó: Mirkó István
A hatszintes parkolóház létesítése azért váltott ki vitát a kormányzat és a reptér üzemeltetője között, mert a terjedelmes épület akadályozta volna a reptéri vasút állomásának megközelítését. A parkolóházat a tervezett helyén azonban most már semmiképpen nem lehet megépíteni. A napokban került nyilvánosságra Orbán Balázs, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkárának írásbeli kérdésre adott válasza. Ebből kiderül, hogy az ügyben szakhatóságként eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal álláspontja szerint a repülőtér vonzáskörzetében több hasonló profilú építmény is található, ezért a parkolóház felépítése nem indokolt, az kedvezőtlenül befolyásolná a jövőbeni tömegközlekedés fejlesztésének lehetőségét, ezért nem adnak ki hozzájárulást.
A vasút megvalósítására kész koncepció van, aminek lényege, hogy a Budapestet Debrecennel összekötő, reptérhez közeli, de a 2-es terminált jelenleg nem érintő vasútvonal, a 100a két új vágányt kapna. Ezek az 1-es terminál előtt elválnának a fővonaltól, és részben alagúton jutnának el a 2-es terminálhoz, majd Monor után csatlakoznának vissza – mondta az InfoRádióban Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója. Így nemcsak egy reptéri expresszvonatot lehetne fenntartani, de a Debrecen–Nyíregyháza–Kecskemét–Szeged felől érkező távolsági vonatok és a Szolnok felől érkező zónázó, vagyis gyorsított elővárosi vonatok is áthaladhatnak a 2-es terminálon. Ezzel a megoldással a keleti, a körvasút révén pedig a nyugati országrészt is átszállás nélkül köthetik be a reptérhez. A vonatok a légikikötőből a Nyugati pályaudvarra és a Keleti felé vagy Kőbánya-Kispesten át Kelenföld felé is mehetnek majd.