Alig akad olyan építőipari vállalkozás, amelynek működését ne nehezítené meg az elégtelen számú vagy a nem megfelelő munkaerő. Ezt támasztja alá az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) felmérése is, amelyben a résztvevő mintegy négyszáz építőipari kis- és nagyvállalkozás 94 százaléka a tevékenységét leginkább akadályozó tényezőként említette a szakemberhiányt – ahogy ezt az elmúlt évek hasonló felmérései is kimutatták.
Gyakorlatilag valamennyi válaszadó megemlítette, hogy sem megfelelő mennyiségű és minőségű mérnök, sem szakmunkás nincs a megrendelésállománya teljesítéséhez. A vállalkozások nem érzékelik, hogy a feketefoglalkoztatás mértéke érdemben csökkent volna, ugyanakkor sokan említették problémaként a munkaerő-elcsábítás gyakorlatát is. Ez utóbbi azt az elmúlt időszakban mind gyakoribbá váló módszert jelenti, amikor bizonyos cégek megbízott emberei az építkezéseket járva toboroznak munkásokat úgy, hogy ráajánlanak ottani keresetükre.

Fotó: Havran Zoltán
A lakásépítések és -felújítások területén a szűkös kapacitás és egyéb gondok még markánsabban jelennek meg. Itt az építőipar többi szegmenséhez viszonyítva is magasabb szintű a feketefoglalkoztatás, az írásos szerződés nélküli munkavégzések száma, és komoly koordinációs és együttműködési gondok jelentkeznek.
Az ÉVOSZ felmérése szerint a cégeknek jelentős kihívást jelent a munkaerő megtartása is, ezért a korábbinál többen terveznek képzést dolgozóiknak.
Ráadásul csaknem minden második válaszadó cég számolt be létszámbővítési elképzelésekről, jóllehet nagy kérdés, hogy ezt miként tudják majd megoldani. A cégek saját bevallásuk szerint tavaly átlagosan 12 százalékkal emeltek a béreken, idén pedig további, jellemzően nyolc-kilenc százalékos bérfejlesztést terveznek.
A felmérést készítő ÉVOSZ ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ilyen mértékű emeléssel sem lehet az ágazatban behozni a versenyszféra más ágaihoz viszonyított lemaradást.
Mindenesetre a vállalkozások várakozásai szerint az idén az élőmunka ára, ezzel együtt az anyag nélkül számolt alvállalkozói díjak emelkedése lesz a legnagyobb mértékű. Az építőanyagok és fuvardíjak további emelkedésével mindez a vállalási költségekben az inflációt jóval meghaladó mértékű emelkedést valószínűsít 2020-ban.