Ősszel nyit az elátkozott repülőtér

Most már biztos, hogy ősszel megnyitják az új berlini központi repülőteret: a Lufthansa foglalási rendszerében november 8-a után már Berlin-Brandenburg (BER) szerepel helyszínként. Az elátkozott légikikötő 2011 ősze óta áll üresen, a vasútállomásra üres vonatok érkeznek. A beruházás a tehetetlen és korrupt városvezetés jelképévé vált.

2020. 03. 06. 7:34
Media tour around Berlin Brandenburg international airport Willy Brandt (BER) in Schoenefeld
Tesztüzem. 2006-ban történt az első kapavágás, 2012-ben pedig át kellett volna már adni a létesítményt Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Lufthansa Group összes berlini járata a Brandenburg reptérre költözik november 8-ával, miután a tervek szerint október 31-én átadják a forgalomnak a Willy Brandt néhai kancellárról elnevezett új légikikötőt.

A légitársaság közleménye szerint a költözés egy héten keresztül zajlik majd. A cégcsoport többi márkája, a Swiss, az Austrian és a Brussels Airlines szintén november 8-án kezdi el az üzemelést az új helyszínen, de a Eurowings már november 4-én használni fogja a légikikötőt.

A változás félreérthetetlen jele, hogy a Lufthansa már végrehajtotta a szükséges változásokat a foglalási rendszerben, és a november 8-ra vagy az utáni időszakra foglalóknak már a BER kódjelű repülőteret kínálja fel. A jeggyel már rendelkező utasokat a társaság értesíti és átfoglalja. A Lufthansa hat márkája naponta 33 ezer utast szállít Berlinből és Berlinbe, 270 város egy átszállással elérhető a német fővárosból a csoport összeköttetéseivel. Az új légikikötőnek jobb földi közlekedési kapcsolatai vannak, több gyorsvasúti járat indulhat Drezdába, Hamburgba, Rostockba.

Tesztüzem. 2006-ban történt az első kapavágás, 2012-ben pedig át kellett volna már adni a létesítményt
Fotó: Reuters

A reptér vasúti pályaudvarának története egészen bizarr, hiszen a síneket és a peronlétesítményeket már az eredetileg tervezett átadásra, 2011 októberére elkészítették. Ugyan a reptér megnyitása elmaradt, a Deutsche Bahnnak (DB) folyamatosan karban kellett ezeket tartania, és üres vonatokat üzemeltetett az alagutak és az állomás szellőztetése érdekében.

A DB 18 és fél kilométernyi új vonalat épített a távolsági, és 8,6 kilométert az S-Bahn vonalnak a Schönefeld repülőtértől a brandenburgi repülőtérig. Az állomáson négy vágány készült, Berlin központjába 35 perc alatt ér be az Airport Express, az S-Bahn-szerelvények 55 perc alatt.

Nem a berlini szellemvasút volt az egyetlen furcsa fejlemény. Az első kapavágás 2006-ban történt, és bár 2012-ben már minden készen állt a nagyszabású megnyitóra, amelyen Angela Merkel kancellár mellett a Lufthansa új flottája is felsorakozott volna, az eseményt nem sokkal előtte lefújták.

Az elkészült terminálépület nem kapott meg számos engedélyt, a legfontosabb kifogás a tűzvédelmi rendszer nem megfelelő kiépítése volt. A szakértők szerint a komplett projekt kivitelezéséhez nem jött létre megfelelő menedzsmentrészleg, amely az egész folyamatot, a számos párhuzamosságot egyszerre átláthatta, kezelhette volna. Több tartományi nyomozó hatóság vizsgálta a korrupció gyanúját, komoly vádakkal illették a kivitelezőket és magát a tervező céget is a nem megfelelő kivitelezés és a rossz anyaghasználat miatt.

A BER a frankfurti és a müncheni után a harmadik legnagyobb németországi repülőtér lesz. A beruházás költségei elérik a 6,5 milliárd eurót (2180 milliárd forint), ami csaknem a háromszorosa az első költségvetésben tervezett 2,4 milliárd eurónak. A csúfos kudarc politikai következményekkel is járt: 2014 augusztusában lemondott Klaus Wowereit, Berlin kormányzó főpolgármestere.

A tartományi rangú német fővárost 2001 óta irányító szociáldemokrata politikus távozását a BER körüli botrányokkal magyarázták. A szövetségi kormány, Berlin és Brandenburg tartomány által közösen finanszírozott beruházást irányító cégnél kipattant korrupciós ügyek ugyanis megtépázták Klaus Wowe­reit tekintélyét.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.