A mostani krízisidőszakban alaposan megnőtt az internetes bankolás jelentősége: az ügyfeleknek nem kell kimozdulniuk ahhoz, hogy pénzügyeiket elintézzék, az otthon tartózkodás pedig fontos tényező a járvány terjedésének lassításában. A modern módszer előnyei azonban csak akkor érvényesülhetnek, ha a szükséges hatósági iratok is beszerezhetők a világháló segítségével.
– A hitelfelvételhez elengedhetetlen a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kiállított jövedelemigazolás vagy keresetkimutatás – mondta lapunknak az adóhatóság szóvivője. – Éppen ezért hasznos – folytatta Kis Péter András – az a februárban bevezetett új NAV-szolgáltatás, amely révén immár online keresetkimutatást készít a hatóság az érdeklődőknek. Ennek keretei között a hivatal az igénylést megelőző 12 hónap kereseteiről állít ki igazolást.
A folyamatról megtudtuk, hogy az ügyfelek az iratot az eBEV portálon igényelhetik, ahol a Szolgáltatások menüpontra kattintva érhető el a Keresetkimutatás lekérdezése alpont. A kérelem beadása után az igénylőnek csupán ellenőriznie kell az elkészült NAV-kimutatás adatait, s ha ezeket rendben találja, az adóhivatal eljuttatja a dokumentumot a Központi Hitelinformációs Rendszert, a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozásnak, amely közvetlenül a megjelölt banknak továbbítja azt. – A kimutatás lekérdezésének minden lépése elektronikusan zajlik, így akár a teljes hiteligénylési folyamat végigvihető online úton, nem kell kimozdulni otthonról – mutatott rá Kis Péter András, aki azt javasolta: az ügyfelek mindenképpen érdeklődjenek bankjuknál, hogy a pénzintézet részese-e a rendszernek. A szóvivőtől megtudtuk, hogy eddig már csaknem 15 ezren kérték le keresetkimutatásukat online módon az adóhivataltól.
Fontos tudnivaló, hogy a NAV-os elektronikus ügyintézéshez úgynevezett KAÜ-azonosításra van szükség, vagyis ügyfélkapus regisztrációra, e-személyi igazolványra vagy speciális telefonos azonosításra. Az online keresetkimutatás akár okoseszközről is igényelhető.