Mivel az emberek Ausztriában is többnyire otthon maradnak, ha tehetik, a közösségi közlekedés teljesítménye messze elmarad az egy évvel korábban tapasztaltaktól. Ennek pedig komoly pénzügyi kihatása van. Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) igazgatóságának elnöke és Arnold Schiefer pénzügyi vezető az APA osztrák hírügynökséget úgy tájékoztatták, hogy amíg a 2019-es üzleti év eredményeit stabil nyereség és növekvő utasszám jellemezte, addig a idei évet erős bizonytalanság határozza meg. Jelenleg túl korai lenne nyilatkozni az idei év alakulásáról, amely függ a kereskedelem és a gazdaság újraindulásától, az ipar teljesítményétől, és főként az iskolák újranyitásától – mondta Andreas Matthä. A 2020-as üzleti év eredményeiről az igazgatóság tagjai egyelőre nem mondtak konkrétumokat.
A vasút a válságban is biztosítja az ellátást: tíz százalékkal több fogyasztási cikket – tésztát, WC papírt, sót – továbbítottak kötött pályán, azonban összességében jelentős mennyiségcsökkenés a jellemző. Az állami vasútvállalat mintegy 35 ezer ausztriai munkavállalójából körülbelül hétezren csökkentett munkaidőben dolgoznak. Naponta húsz százalékkal kevesebb ÖBB-vonat közlekedik. A helyi és a regionális közlekedésben nyolcvan, a távolsági közlekedésben közel kilencven százalékkal esett vissza az utaslétszám. Ezek az adatok egyébként hajszálra megegyeznek a MÁV által közöltekkel. A nemzetközi távolsági személyszállításban már csak Németország és Magyarország irányába van összeköttetés. Attól függetlenül, hogy a vonatok ritkábban és szinte teljesen üresen közlekednek, az üzem fenntartásához számos kolléga munkájára szükség van.

Fotó: MTI/Filep István
A válság kihat a vasúti árufuvarozásra is: a Rail Cargo Group már 2019-ben is éppen hogy pozitív évet zárt. Az árufuvarozást negatívan érinti az a tény is, hogy teljes szektorok – az autó- és acélipari termelés – estek ki március közepe óta belföldi és nemzetközi szinten is. A visszaesés eddig 25-30 százalék között mozgott. Andreas Matthä óva intett attól az eshetőségtől, hogy a közúti közlekedés legyen a krízis nagy nyertese.