Üresek az osztrák vonatok

Teljesen átírta a világjárvány miatti válság az Osztrák Szövetségi Vasutak idei költségvetését. A személyszállítás nyolcvan, az árufuvarozás harminc százalékkal zuhant. A vasútvállalat az osztrák gazdaságélénkítési tervben bízik, illetve az infrastrukturális fejlesztések gyorsítását szorgalmazza.

2020. 04. 23. 18:41
The logo of Austrian Federal Railways OeBB is seen on a train at the main station in Vienna
The logo of Austrian Federal Railways OeBB is seen on a train at the main station in Vienna, Austria, April 26, 2018. REUTERS/Lisi Niesner - RC1C70414B50 Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel az emberek Ausztriában is többnyire otthon maradnak, ha tehetik, a közösségi közlekedés teljesítménye messze elmarad az egy évvel korábban tapasztaltaktól. Ennek pedig komoly pénzügyi kihatása van. Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) igazgatóságának elnöke és Arnold Schiefer pénzügyi vezető az APA osztrák hírügynökséget úgy tájékoztatták, hogy amíg a 2019-es üzleti év eredményeit stabil nyereség és növekvő utasszám jellemezte, addig a idei évet erős bizonytalanság határozza meg. Jelenleg túl korai lenne nyilatkozni az idei év alakulásáról, amely függ a kereskedelem és a gazdaság újraindulásától, az ipar teljesítményétől, és főként az iskolák újranyitásától – mondta Andreas Matthä. A 2020-as üzleti év eredményeiről az igazgatóság tagjai egyelőre nem mondtak konkrétumokat.

A vasút a válságban is biztosítja az ellátást: tíz százalékkal több fogyasztási cikket – tésztát, WC papírt, sót – továbbítottak kötött pályán, azonban összességében jelentős mennyiségcsökkenés a jellemző. Az állami vasútvállalat mintegy 35 ezer ausztriai munkavállalójából körülbelül hétezren csökkentett munkaidőben dolgoznak. Naponta húsz százalékkal kevesebb ÖBB-vonat közlekedik. A helyi és a regionális közlekedésben nyolcvan, a távolsági közlekedésben közel kilencven százalékkal esett vissza az utaslétszám. Ezek az adatok egyébként hajszálra megegyeznek a MÁV által közöltekkel. A nemzetközi távolsági személyszállításban már csak Németország és Magyarország irányába van összeköttetés. Attól függetlenül, hogy a vonatok ritkábban és szinte teljesen üresen közlekednek, az üzem fenntartásához számos kolléga munkájára szükség van.

A személyszállítás nyolcvan, az árufuvarozás harminc százalékkal zuhant
Fotó: MTI/Filep István

A válság kihat a vasúti árufuvarozásra is: a Rail Cargo Group már 2019-ben is éppen hogy pozitív évet zárt. Az árufuvarozást negatívan érinti az a tény is, hogy teljes szektorok – az autó- és acélipari termelés – estek ki március közepe óta belföldi és nemzetközi szinten is. A visszaesés eddig 25-30 százalék között mozgott. Andreas Matthä óva intett attól az eshetőségtől, hogy a közúti közlekedés legyen a krízis nagy nyertese.

Az infrastruktúra tekintetében az ÖBB igazgatóságának elnöke a kormány őszi gazdaságélénkítő programjában bízik. A kerettervből erősíteni lehetne a folyamatban lévő vasúti fejlesztéseket, ezáltal támogatva a belföldi vasúti iparág mellett az építőipar és a beszállítók munkáját is. A higiéniás és munkavédelmi intézkedések maximális betartása mellett az építési munkálatok 95 százaléka továbbra is folyamatban van. Azáltal, hogy húsz százalékkal kevesebb vonat közlekedik, felgyorsulhatnak a pályakorszerűsítési és javítási munkák is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.