– A kormány érezhetően jóval nagyobb hangsúlyt helyez a magyar családok biztonságának támogatására, erre a fogyasztóvédelem tevékenysége az egyik legközvetlenebb mód. Látható, hogy minden területre, szezonális alkalomra, korcsoportra, termékkörre és értékesítési csatornára kiterjed a hatóság figyelme. Miért van szükség még jobban megerősített fogyasztóvédelemre?
– Nyolcvanegy hónapon át folyamatosan nőtt a kiskereskedelmi forgalom, mielőtt az április a kijárási korlátozások miatt ezt a szektort is átmenetileg padlóra küldte. 2010 januárjához képest idén márciusra majdnem másfélszeresére, csaknem 46 százalékkal nőtt az ágazat teljesítménye. A megnövekedett árumennyiséghez az ellenőrzés mélységének és hatékonyságának is igazodnia kell. A veszélyhelyzet ráadásul felgyorsította a belső átrendeződést az online kereskedelem irányába: az internetes és csomagküldő értékesítés áprilisban a teljes forgalom nyolcadát tette ki, a 114 milliárd forintos értékesítési volumen történelmi rekordot ér. Sokan azok közül, akik más lehetőség híján vásároltak az interneten, a kényelem miatt várhatóan kitartanak mellette, a bővülés tehát hosszabb távon is lendületesebbé válhat. Ezért a webáruházakban is fokozni kell a hatósági jelenlétet, ehhez pedig többletjogosítványokra is szükség van.
– A tavaszi járványügyi veszélyhelyzet időszakában is nagyon aktív volt a fogyasztóvédelem, többek között a koronavírus kapcsán a kereskedelemben megjelent ajánlatok indokolták, hogy a tisztességtelen gyakorlatokat aktívan és célirányosan ellenőrizzék. Az időszak lezárultával hogyan értékeli a tapasztalatokat, milyen eredményeket mutatnak az ellenőrzések, mik a konzekvenciák vállalkozói, fogyasztói szempontból?
– A visszaélések száma összességében alacsony volt, ezért köszönet illeti a kereskedelmi cégeket. Az ügyeskedők legszívesebben a zavarosban halásznak, de a pánikvásárlások hamar lecsengtek, tartós készlethiány nem alakult ki. A napi fogyasztási cikkeket forgalmazó cégek a támogató kormányzati intézkedésekkel élve bizonyították, hogy rendkívüli körülmények között is képesek gondoskodni a magyar családok zavartalan, folyamatos ellátásáról. Ez a gyorsan általánossá vált tapasztalat jelentősen beszűkítette a nyerészkedők, trükközők mozgásterét. A hatósági kollégák nem voltak restek utánamenni akár egy-egy Facebook-bejegyzésnek sem, a fertőtlenítőszerek termékvizsgálata pedig egy több tíz millió forintos kárt okozó hamisítóbanda leleplezését alapozta meg. Az online térben február óta több mint hétszáz hazai webáruház gyakorlatát vizsgálta a fogyasztóvédelem, próbavásárlásokkal is – egy összehangolt uniós akcióban minden tizedik honlapot a magyar szakemberek ellenőriztek. A vírusválság azonban a hatóság lehetőségeinek lebontandó korlátaira is ráirányította a figyelmet, ebből lett a törvénymódosítási javaslatunk, amelyet holnap fogadhat el az Országgyűlés.