Fél áron juthatnak hozzá a villanyautóhoz a taxisok

Mától lehet pályázni az elektromos autók állami támogatására. Magánszemélyek 11 milliónál nem drágább járműre 2,5 milliót kaphatnak, a taxisok 15 millióig az ár több mint felét. Csábító lehetőség, a kormány egy gyors módosítással ki is zárta a friss taxiengedéllyel trükközőket.

2020. 06. 15. 7:32
Egyre több a környezetkímélő jármű a személyszállítók körében, a futárok is átállnak Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már elérhető elektromos autó vagy elektromos robogó beszerzésére az Innovációs és Technológiai Minisztérium pályázati kiírása ötmilliárd forintos keretösszeggel. Magánszemélyek 2,5 millió forintot kaphatnak a legfeljebb 11 milliós, valamint 500 ezret a 11–15 millió közötti villanyautókra. A bejelentés jelentős piaci mozgásokat eredményezett, néhány hét alatt meglehetősen sok 10,99 millió forintos árú elektromos autó tűnt fel a kereskedésekben. Ráadásul a kínálat meglehetősen színes. A kis vagy már-már törpe városi autók mellett elérhető ennyi pénzért klasszikus, alsó középkategóriás családi autó is, mint a Nissan Leaf, de több koreai gyártmányú divatterepjáró is. Az árkorlátnak való megfelelés miatt többnyire kisebb akkumulátorcsomag, kevesebb kényelmi vagy fedélzeti szolgáltatás érhető el, de a 2,5 milliós támogatás igénybevételével 8-8,5 millió forintért hazavihetők. Ez az ár már versenyképes a belső égésű motorral szerelt, hasonló méretű, automata váltós kocsikéval – merthogy a villanyautók egyike sem tartalmaz manuális váltót, sőt leginkább semmilyent sem.

Egyre több a környezetkímélő jármű a személyszállítók körében, a futárok is átállnak
Fotó: Havran Zoltán

De még ennél is csábítóbb az az ajánlat, amit a taxisoknak kínál a pályázat. A személyszállítás céljából beszerezni kívánt tisztán elektromos gépjárművek esetében 15 millió forint a határ, és itt a támogatási arány akár 55 százalék is lehet. A Kia e-Niro, azaz egy 4,3 méter hosszú, közepes méretű városi terepjáró már 4,9 milliótól hazavihető – igaz, a kisebbik akkucsomaggal és hatótávval. De még a nagyobbik, a 64 kWh/órás is kijön 5,87 millióból, taxisvásárló esetén. Ez az ár, amennyiért a legnépszerűbb magyar autó, a Suzuki Vitara is megvehető újonnan.

Nem csoda, hogy némelyeknek eszébe jutott, milyen jó lenne taxisnak lenni, csak addig, amíg megkaphatják a vil­lanyautót – fél áron. A szállongó hírekre gyorsan reagált a szabályalkotó, a napokban két lényeges pontban is módosították a pályázati feltételeket. Bekerült egy korlátozás, amelynek értelmében kizárólag olyan személygépkocsis személyszállítással foglalkozó nem természetes személyek jogosultak az állami támogatásra, akik engedélyének kiállítási dátuma legkésőbb 2020. május 20. Emellett módosították a robogókra vonatkozó műszaki feltételeket is. A módosításnak köszönhetően szélesebb kínálatból választhatnak a futárok. Elektromos segédmotoros kerékpárt cégek és egyéni vállalkozók vehetnek a pályázat keretében, a százezer és egymillió forint közötti robogók esetében a támogatás elérheti a beszerzési ár 55 százalékát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.