Az elmúlt időszakban jelentős fejlődésen ment keresztül a hazai vitaminok, étrend-kiegészítők és reformélelmiszerek piaca, a háború okozta infláció azonban ezeket a termékeket sem kerülheti el. A drágulás napi beszédtéma a bioboltok és patikák értékesítői és a beszállítói között, ahogyan arról is gyakran szó esik az ágazat szereplői körében, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben vajon lesz-e elegendő pénzük a vásárlóknak, illetve mekkora összeget szánnak mostantól ezekre a termékekre.
A pandémia időszakában alaposan felfutottak az eladások, az emberek igyekeztek minél többet költeni az egészségükre. A gazdasági válság árnyékában azonban könnyen lehet, hogy a vitaminokról mondanak majd le elsőként a fogyasztók.
Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója szerint az alapanyagok mellett a logisztikai költségek is egyre emelkednek, ráadásul az egész ágazatot sújtja az árfolyamok változása. A vitaminok piacán a szakember szerint nincs lehetőség hazai termelésre, ugyanis lehet, hogy a tablettákat itthon készítik, azonban az alapanyagok a legtöbb esetben a világ másik végéről, például Kínából érkeznek. A jelenlegi körülmények csökkenthetik a márkahűséget, illetve az üzletek között is egyre nagyobb verseny alakulhat ki.
A jelenlegi helyzet piaci átrendeződést hozhat magával. A Covid-járvány hatására megnőtt keresletre válaszul egymás után nyíltak a különböző vitaminokat és étrend-kiegészítőket kínáló online áruházak.
– Sajnos a vitaminok piacán is sok olyan webáruházat nyitottak, amelyek leszerződtek egy-egy nagykereskedéssel, majd otthon csomagolták be a termékeket. Az alacsonyabb árak elsőre talán vonzónak tűnnek, azonban akkor van baj, amikor egy vásárló mást kap, mint amit rendelt vagy esetleg a szavatossági ideje rossz a terméknek, a weboldalon pedig még egy telefonszám sincs feltüntetve – hívta fel a figyelmet Jánvári András.
A szakember úgy véli, hogy a mostani helyzetben a kis online cégek járhatnak a legrosszabbul. Ezek a vállalkozások ugyanis nincsenek felkészülve a folyamatos árváltozásra. – Mindez nagy terhet jelent a pár fős cégeknek, ugyanis könnyen lehet, hogy most havonta többször is módosítani kell az áraikon, miközben korábban erre csak egyszer volt szükség évente. Ha nem tudnak időben reagálni, akkor előfordulhat, hogy veszteségesen értékesítenek – mutatott rá Jánvári András. A szakember szerint nehéz megjósolni, hogy vajon mikor érkezik el az a lélektani határ, ami felett már nem lesznek hajlandók erre költeni az emberek, és inkább ismét elkezdenek lemondani ezekről a termékekről, ami rendkívül pesszimista hangulatot teremt az ágazatban.