A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

Pesszimisták a vitamingyártók

Romba dőlhet a vitaminok és reformélelmiszerek piaca, a háztartások növekvő kiadásai miatt ugyanis vélhetően egyre kevesebben lesznek hajlandók vitaminokra és étrend-kiegészítőkre költeni. A szakemberek szerint a jelenlegi helyzet piaci átrendeződéshez vezethet. Az elmúlt két évben számos olyan online bolt nyílt, amelyek nem készültek fel az árak folyamatos változására.

2022. 07. 20. 7:08
német gyógyszeripar
US-HEALTH-VIRUS-VACCINE-PFIZER-PILL Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt időszakban jelentős fejlődésen ment keresztül a hazai vitaminok, étrend-kiegészítők és reformélelmiszerek piaca, a háború okozta infláció azonban ezeket a termékeket sem kerülheti el. A drágulás napi beszédtéma a bioboltok és patikák értékesítői és a beszállítói között, ahogyan arról is gyakran szó esik az ágazat szereplői körében, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben vajon lesz-e elegendő pénzük a vásárlóknak, illetve mekkora összeget szánnak mostantól ezekre a termékekre. 

A pandémia időszakában alaposan felfutottak az eladások, az emberek igyekeztek minél többet költeni az egészségükre. A gazdasági válság árnyékában azonban könnyen lehet, hogy a vitaminokról mondanak majd le elsőként a fogyasztók.

Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója szerint az alapanyagok mellett a logisztikai költségek is egyre emelkednek, ráadásul az egész ágazatot sújtja az árfolyamok változása. A vitaminok piacán a szakember szerint nincs lehetőség hazai termelésre, ugyanis lehet, hogy a tablettákat itthon készítik, azonban az alapanyagok a legtöbb esetben a világ másik végéről, például Kínából érkeznek. A jelenlegi körülmények csökkenthetik a márkahűséget, illetve az üzletek között is egyre nagyobb verseny alakulhat ki.

A jelenlegi helyzet piaci átrendeződést hozhat magával. A Covid-járvány hatására megnőtt keresletre válaszul egymás után nyíltak a különböző vitaminokat és étrend-kiegészítőket kínáló online áruházak.

– Sajnos a vitaminok piacán is sok olyan webáruházat nyitottak, amelyek leszerződtek egy-egy nagykereskedéssel, majd otthon csomagolták be a termékeket. Az alacsonyabb árak elsőre talán vonzónak tűnnek, azonban akkor van baj, amikor egy vásárló mást kap, mint amit rendelt vagy esetleg a szavatossági ideje rossz a terméknek, a weboldalon pedig még egy telefonszám sincs feltüntetve – hívta fel a figyelmet Jánvári András.

A szakember úgy véli, hogy a mostani helyzetben a kis online cégek járhatnak a legrosszabbul. Ezek a vállalkozások ugyanis nincsenek felkészülve a folyamatos árváltozásra. – Mindez nagy terhet jelent a pár fős cégeknek, ugyanis könnyen lehet, hogy most havonta többször is módosítani kell az áraikon, miközben korábban erre csak egyszer volt szükség évente. Ha nem tudnak időben reagálni, akkor előfordulhat, hogy veszteségesen értékesítenek – mutatott rá Jánvári András. A szakember szerint nehéz megjósolni, hogy vajon mikor érkezik el az a lélektani határ, ami felett már nem lesznek hajlandók erre költeni az emberek, és inkább ismét elkezdenek lemondani ezekről a termékekről, ami rendkívül pesszimista hangulatot teremt az ágazatban.

Elbuktak a teszten a kapszulák. Étrend-kiegészítők egész sorát vizsgálta meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A hatóság Szupermenta tesztjén összesen 21 omegazsírsav-kapszulát vettek górcső alá az ellenőrök. A vizsgált vitaminok szinte mindegyikénél jelentős jelölési hibát talált a Nébih. Probléma volt többek között az adalékanyagok minőségével és feltüntetésével, a származásra, a tápértékre vonatkozó jelölésekkel, valamint a tokoferolok, a rozmaringkivonat és az új élelmiszerként engedélyezett Schizochytrium mikroalgából nyert olaj felhasználásával is. A hibák miatt a hatósági ellenőrök élelmiszer-ellenőrzési bírságot szabtak ki, amelynek értéke megközelítette az 1,4 millió forintot. A Szupermenta termékteszt során rendhagyó módon a termékek preferenciakérdőíves értékelésére került sor. A 15 kérdés mindegyike vásárlói döntést befolyásoló szempontokra koncentrált. A kérdőív eredményei alapján a válaszadók elvárásainak leginkább egy olyan termék felelne meg, ami kis kapszulaméretű, napi egy szem adagolású, ugyanakkor egyhavi adagnál több kapszulát tartalmaz.


 Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.