A forgalomtól függ a vasúti körgyűrű

A Budapest–Belgrád vonal megépülése is befolyásolja a V0 beruházás jövőjét.

2020. 10. 22. 6:44
A zsúfolt összekötő hídon a felújítás alatt sem szünetelhet a forgalom Fotó: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A modellszámítások szerint a következő időszakban mintegy 40 százalékos forgalomnövekedés várható a vasúti áruforgalomban, ez pedig nem indokolja, hogy megépüljön a korábban tervezett, a fővárost elkerülő tehervasúti félgyűrű – mondta a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója a déli körvasútról rendezett fórumon. Vitézy Dávid a Délikörvasút.hu honlapon elhelyezett videó tanúsága szerint úgy vélekedett:

a Kelenföld és Ferencváros közötti pályán zajló teherforgalom 40 százaléka helyi érdekű, azaz olyan árut szállít, amit Budapestre küldtek, így a teherforgalom fenntartására mindenképpen szükség van.

Hozzátette, hogy a déli összekötő vasúti hidat is magába foglaló vasútvonal kiemelt fontosságú a nemzetközi forgalom szempontjából, hiszen három európai közlekedési folyosó is itt halad át a keleti és a nyugati országrész, valamint Közép-Európa belseje, illetve Kelet-Európa és a Balkán között.

A V0-s megépítésére akkor kerülhet sor Vitézy szerint, ha a Budapest–Belgrád vasút megépülése, illetve az EU környezetvédelmi ajánlásainak hatására a most jósolt mértéknél, vagyis 40 százalékos emelkedésnél jobban nő a vasúti áruforgalom.

Ismert, a V0-s egy Budapestet délről elkerülő tehervasúti félgyűrű, amelynek megvalósíthatósági tanulmánya 2012-ben elkészült. Maga a vonal a tervek szerint 113 kilométer hosszú, kétvágányos, villamosított, két Duna-hidat is tartalmazó, nyílt vágányon óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő, csak teherszállításra szánt vasúti folyosó, amely a Szár–Martonvásár–Ercsi–Kiskunlacháza–Dabas útvonalon haladna és érné el a kecskeméti fővonalat.

Kiemelt szerepe van a déli összekötő hídnak
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A Déli körvasút beruházás kapcsán azért merült fel a V0-s létesítése, mert civil szervezetek azt javasolták, hogy a tehervonatokat másutt, a városi lakóövezetektől távol lenne célszerű vezetni. Vitézy Dávid szerint most sem a teherforgalom akadályozza az elővárosi vonatok gyakoribb indítását, hanem a pályakapacitás szűkössége. Emiatt kell a XI. kerület lakótelepei szomszédságában, parkosított területen bővíteni a vasútvonalat.

Korábban lapunk kérdésére Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatósági tagja támogatta a V0-s megépítését. Mint mondta, a vasúti pályahálózat Budapest-központúsága miatt a záhonyi és a déli határok felől érkező, jelentős növekedés előtt álló forgalom számára éppen Budapest jelenti a szűk keresztmetszetet. Minthogy a tehervonatok most Budapest belső területei­re érkeznek, szükséges a V0-projekt újragondolása.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.