Idén az áprilisi mélypont mutatószámaival vetik össze a vásárlásra, rezsire, szolgáltatásokra, oktatásra, kikapcsolódásra, vagyis a háztartások megélhetési igényeire szánt havi kiadások alakulását a gazdaságkutatók.
A járványhullámokkal járó válságban leginkább a munkahely elvesztésétől vagy a megszokott jövedelem hiánya miatti anyagi nehézségektől tartanak a magyarok, ami befolyásolja a megélhetési költekezés kilátásait, az életszínvonal szerinti aktuális fogyasztást. A bizalmi indexek a válságkezelés eredményességét is körvonalazzák.

Fotó: MTI/Egyed Ufó Zoltán
Már az első járványhullám megtörte a növekedést: ahogy minden külső sokkhatásra, a fogyasztói bizalom tavasszal zuhanórepülésbe kezdett, és bár hamar visszanyerte felhajtóerejét, azóta is kileng időnként, aszerint, ahogy a vírus uralja a mindennapokat.
Kiugrás a gödörből
A mostani kormány regnálása alatt rendre pesszimista jelentéseket közlő GKI havonta fölméri a magyarok fogyasztási kedvét, amit a második hullám alatt is a jövedelmi várakozások, a megszokottól eltérő jelenségek befolyásolnak.
A gazdaságkutató cég jelezte: a fogyasztói bizalmi index az áprilisi hatalmas, csaknem 38 pontos zuhanás után három hónapig lassuló ütemben bár, de összesen közel 23 ponttal emelkedett.
A pénteken nyilvánosságra hozott reprezentatív adatok még szigorú szemmel is eredményes tavaszi intézkedéseket sejtetnek, ezt a bizalmi index gyors visszapattanása vagy például az online pénztárgépekből nyert havi kiskereskedelmi adatok is mutatják.

Fotó: Éberling András
Megírtuk: a legnagyobb arányú bolti költekezés a kormány válságkezelése, kiemelten a márciusban elrendelt hitelmoratórium hatására nyárra már erőre kapott, bár a járvány őszi visszatérésére csökkentettet a vásárlói bizalmat.
Fölfestik a falra
A GKI már aggódik, indexük ugyanis azt mutatja, hogy a kezdeti felfutás után a nyár végével a lakosok visszavettek az optimizmusból, mivel több mint hétpontos lejtmenet következett újabb negyedév alatt.
Eszerint augusztusban 2,7, szeptemberben 1,5, októberben további 3,1 pontos csökkenést mutatott a GKI bizalmi mutatója a fogyasztásban, amely októberben az előző havi (31,1 pont után) 34,2 ponton állt meg.