Svájci–francia csata zajlik a HÉV-ekért

Izgalmas párharcnak ígérkezik a MÁV–HÉV 54 szerelvényre kiírt közbeszerzési pályázata, amelyre a Flirt és a KISS motorvonatokat gyártó Stadler, valamint a fővárosi metrószerelvényeket szállító Alstom jelentkezett. Az Alstom 2006-os szerződése kapcsán vesztegetés miatt indított büntetőügy még ma sem zárult le.

2020. 11. 13. 6:30
Demszky Gábor főpolgármesternek adja át az első elkészült metrószerelvényt az Alstom chorzówi gyárában Zal Shahbaz, az Alstom Transport üzletfejlesztésért felelős alelnöke. Fotó: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Stadler és az Alstom adott be érvényes jelentkezést a MÁV–HÉV járműtenderére – erősítette meg lapunk kérdésére a Stadler Trains Magyarország. Korábban Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója közösségi oldalán tette közzé, hogy

két, világszerte ismert, nagy európai járműgyártó, a Stadler és az Alstom jelentkezett a tenderre.

 

A MÁV–HÉV által beszerzendő új vonatok a szentendrei (H5), a ráckevei (H6) és a csepeli (H7) vonalakon állnak majd forgalomba, leváltva az átlagosan 44 éves, magas padlójú, keletnémet gyártású mai szerelvényeket. Az új vonatok olyan specifikációval érkeznek, hogy a tervezés alatt álló fejlesztések után ezek a járművek adhassák a leendő 5-ös metró járműparkját. A tender sikeres lebonyolítása esetén az új vonatok 2023 és 2025 között állhatnak forgalomba.

A tenderre jelentkező cégek egyaránt esélyesek a végső sikerre. A Stadler, a svájci családi vállalkozásból kinőtt gyártó 2006-ban nyerte meg az elővárosi vasút tenderét, és azóta a MÁV-nak és a GYSEV-nek

összesen 133 Flirt motorvonatot szállított le, jelenleg pedig zajlik a negyven darab, emeletes KISS motorvonat kiadása.

 

Eközben a cég felépítette az alumínium kocsiszekrényeket, valamint forgóvázakat gyártó üzemét, és kapacitásai további bővítésére készül. Mint Dunai Zoltán, a Stadler vezérigazgatója korábban nyilatkozta lapunknak, ha a Stadler sikerrel pályázna a MÁV–HÉV közbeszerzésén, nemcsak a kocsiszekrényeket, futóműveket és egyéb komponenseket készítené Magyarországon, de a végső összeszerelést is idehoznák.

 

Demszky Gábor főpolgármesternek adja át az első elkészült metrószerelvényt az Alstom chorzówi gyárában Zal Shahbaz, az Alstom Transport üzletfejlesztésért felelős alelnöke
Fotó: MTI

A másik jelentkező,

a francia, de multinacionálissá vált Alstom Európa legnagyobb vasútijármű-gyártója, amely megvette és ezekben a hónapokban integrálja a kanadai Bombardier vasútépítő vállalatát.

Az Alstom nemcsak vonatokat, de hajókat és erőművi berendezéseket is tervez és épít, gyártja a nagysebességű TGV szerelvényeket, valamint hagyományos mozdonyokat és személykocsikat, elővárosi motorvonatokat, villamosokat és metrókocsikat is. Termékeivel a budapestiek is találkozhattak az M2-es és M4-es vonalon közlekedő metrószerelvényekkel utazva.

Habár a járművek már egy évtizede jelen vannak Budapest mindennapjaiban, a 2005-ös közbeszerzési pályázat befolyásolása miatt indult ügy, amelyben vesztegetés a vád, ma is zajlik.

A vádhatóság szerint az Alstom vezető tisztségviselője a BKV M2-es és M4-es metróvonalat érintő járműbeszerzésére az ­MSZP–­SZDSZ-es kormány idején kiírt közbeszerzési eljárásban milliós nagyságrendű euró átadásával vesztegetett meg az eredményt befolyásolni képes ismeretlen embert vagy embereket. A vádhatóság nevesítette többek között az Alstom Power Hungária Zrt. vezérigazgatóját, Shahbaz Z. amerikai állampolgárt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.