A Wizz Air mindenkit meglepett merész fellépésével. Amíg más légitársaságok visszakoztak, korlátozták kapacitásaikat, a magenta színű légitársaság csak idén tíz új bázist nyitott. De úgy tűnik, hogy a tizedikkel – az olaszországi Cataniában – kissé messzire ment. A Ryanair azonnal reagált, és a két lowcost fuvarozó kiásta a csatabárdot – Olaszországért. A Wizz Air új bázisán, Szicília második legnagyobb városában októbertől két Airbus A321 repülőgépet fogad. Innen a fuvarozó több mint húsz elérhető célállomást kínál, amelyek közül öt újonnan bevezetett útvonalon lesz. Catania a Wizz Air második olasz bázisa, mivel az első a milánói Malpensa repülőtéren található. Ráadásul a szeptemberi bázisnyitást hamarosan újabb követte: októberben Bari városában nyílt meg az újabb támaszpont. A Dél-Olaszországban nyitott bázisok egyáltalán nem meglepők – mondta Enzo Zangrilli, az egyik vezető repülési tanácsadó az AeroTime.aero portálnak. A Wizz Air egyértelműen megváltoztatta stratégiáját az elmúlt fél évben azzal, hogy olyan területre (Nyugat-Európába) fektetett be, amely korábban nem volt kifejezett célpont – érvelt Zangrilli.
De ezzel a Magyarországon bejegyzett légitársaság átlépett egy hallgatólagos határt, és a Ryanair nagyon gyorsan reagált. Az ír fapados társaság bejelentette, a nagy keresletre a járatok növelésével válaszol. A fókuszban a belföldi járatok állnak.
Ha a Ryanair növeli a kapacitását az olasz repülőtereken, az kétségtelenül válasz a Wizz Air lépéseire – jegyezte meg Zangrilli. Noha az alacsony jegyárak miatt a fogyasztóknak előnyös a kiélezett verseny, ez a helyzet nem fenntartható, a Ryanair célja az, hogy a többi légitársaság kivonuljon az érintett útvonalakról.
A Ryanair régóta meghatározó piaci szereplő Olaszországban: utasszám szerint az ország legnagyobb légitársasága. Az Ente Nazionale per l’Aviazione Civile, az olasz polgári repülési hatóság szerint a Ryanair negyvenmillió utast reptetett az országba és onnan vissza. Az utasok számát tekintve a második legnagyobb légitársaság, az Alitalia 2019-ben mindössze 21,7 millió utast szállított.

Fotó: Bors/Knap Zoltán
Az előző évben két rés nyílt meg Olaszország légi piacán. Tavaly decemberben az Ernest Airlines, egy kis olasz fapados fuvarozó, amely négy Airbus A320-assal repül, pénzügyi zavarba került. A második áldozat az Air Italy volt, amely 2020 februárjában hirtelen felfüggesztette a működését. Az Alitalia sincs éppen ereje teljében, kénytelen átszervezni az újonnan alapított vállalatát, az „új” Alitaliát.