A gépjárművek ötödére kötnek csak casco biztosítást

Drámai mértékben zsugorodott idén az új autópiac, ami a casco biztosításokra is rányomta a bélyegét. Az elmúlt évek öt-hatszázalékos állománybővüléséhez képest az idei harmadik negyedév végére alig több mint egy százalékkal emelkedett a szerződések száma – ismertette a Magyar Biztosítók Szövetsége.

Magyar Nemzet
2020. 12. 10. 8:50
Az első fél évben a casco szerződések több mint 37 százalékát nyolcévesnél idősebb autókra kötötték
Nem várható, hogy a teljes évet tekintve jelentősen alacsonyabb lesz a kárkifizetések összege Fotó: Katona Vanda
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei évben megtörni látszik a casco piac öt éve tartó felívelése. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján szeptember végén 996 588 darab casco szerződést tartottak nyilván, ami mindössze egy százalékkal több, mint múlt év végén volt – közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Hazánkban a casco állománya alig több mint egyhatoda a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) állományának, míg díjbevétele meghaladja a kgfb díjbevétel negyven százalékát.

(A gépjárművek – beleértve a buszokat, motorkerékpárokat, tehergépkocsikat és a vontatókat is – 21,3 százalékára kötöttek casco biztosítást a statisztikai hivatal múlt év végi adatai szerint.) Az alacsony arányban szerepet játszik az is, hogy a személygépkocsi-állomány átlagos kora igen magas, 14,4 év, ráadásul évről évre emelkedik. Casco biztosításokat pedig jellemzően új, illetve fiatalabb autókra kötnek – emlékeztetett a MABISZ.

A statisztikákban szereplő casco-szám ráadásul nem is jelent ugyanennyi teljes körű biztosítást, ugyanis sok az úgynevezett rész-casco, amely csak bizonyos típusú biztosítási eseményekre, például csak totálkár vagy lopás esetén térít. Emellett léteznek olyan casco-biztosítások is, amelyek limitált díjért limitált összegig térítik csak meg a gépjárművekben keletkezett károkat.

Nem várható, hogy a teljes évet tekintve jelentősen alacsonyabb lesz a kárkifizetések összege
Fotó: Katona Vanda

Ami a károkkal kapcsolatos kifizetéseket illeti, a kevesebb lakossági autóhasználat nyomán az idei második negyedévben ugyan alacsonyabb volt a bruttó kárráfordítás a tavalyinál, azonban az első és a harmadik negyedévben magasabb. A szervezet szerint így összességében nem várható, hogy a teljes évet tekintve jelentősen alacsonyabb lenne a kárkifizetés a tavalyinál. A gépjárműalkatrész-árak, a szervizek növekvő munkaerőköltségei önmagukban is növelik az autós biztosítások kárráfordításait.

A casco díjakban természetesen meglehetősen nagy szórás figyelhető meg, több tényező is befolyásolja, legfőképp a fedezet terjedelme (teljes körű vagy részleges), de függ az ügyfél által választott önrész mértékétől, a díjfizetés gyakoriságától és módjától is. Emellett több biztosító díjkedvezményben részesíti a kgfb-t és a cascot együtt kötő ügyfeleket.

Egyre többen kötnek a casco biztosítások mellé kiegészítő biztosításokat, például asszisztencia szolgáltatást vagy önrészbiztosítást. Több biztosítónál aktív kárrendezésre is lehetőség nyílik, amikor önrész levonása és a casco bónusz elvesztése nélkül a casco terhére történik a kárrendezés, a biztosító pedig utólag elszámol a károkozó fél kgfb biztosítójával. Ez különösen a bonyolultabb, például rendőrségi eljárással/perrel együtt járó esetekben előnyös, hiszen az ügyfél sokkal gyorsabban juthat kártérítéshez – olvasható a közleményben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.