A szektor visszajelzései alapozták meg a divatügynökség 2020-as projektjeit

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ), a hazai divat- és design ágazatok támogatása érdekében működő szakmai szervezet 2020-ban a tervezett programjai mellett olyan kezdeményezéseket indított el, amelyek az iparági szereplők visszajelzéseire építve nemcsak a vírushelyzet kihívásaira reagáltak, hanem a vállalkozások versenyképességét növelő céllal valósultak meg. A pandémia szektorra gyakorolt hatásait kérdőívben mérte fel az Ügynökség, amely alapján évtizedek óta egyedülálló, 15 milliárd forint keretösszegű pályázati forrás nyílt a divat- és designipari vállalkozások számára. A 2021-es évben az MDDÜ célja továbbra is az, hogy az iparág fejlesztését célzó stratégiai pillérek mentén a kihívásokra rugalmasan reagáló, valós, releváns szakmai támogatást nyújtson az iparági szereplőknek.

2021. 01. 21. 18:30
A NUBU 2020-21-es őszi-téli kollekciójának egyik darabja. Fotó: MDDÜ
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Magyar Divat & Design Ügynökség a kreatívipar integratív koordinációs szervezeteként 2020-ban is kiemelt küldetésének tekintette az iparági szereplők támogatását – erre pedig a járványhelyzet miatt tavaly különösen nagy szükség volt. Programjaink során közel 200 iparági szereplővel működtünk együtt, a javaslataink alapján pedig egy 15 milliárd forintos pályázati forrás nyílt a divat- és designipari vállalkozások számára, amely évtizedek óta egyedülálló – értékelt az ügynökség tavalyi évét Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője. Hozzátette: a 2020-as év tapasztalatai alátámasztják, hogy miért hasznos egy szektornak, ha dedikált állami koordinációs szervezet képviseli az érdekeit. Bata-Jakab kiemelte: a 2021-es évben folytatják a már megkezdett stratégiai építkezést, fő fókuszként pedig a hiányszakmák presztízsének visszaállításán fognak dolgozni, amellyel tovább erősödhet az iparág.

A Magyar Divat & Design Ügynökség által készített infografika, amelyen bemutatják eredményeiket. Fotó: MDDÜ

2020 tavaszán a hazánkba berobbant koronavírus-járvány okozta helyzet feltérképezése érdekében az MDDÜ kérdőívvel mérte fel a világjárvány divat- és designiparra gyakorolt hatásait, valamint a látható következményeket, melyre közel 400 vállalkozás küldte el válaszát. A kitöltők többsége az anyagi támogatás és a szakmai tanácsadás igényét jelölte meg a segítségnyújtás legfontosabb formáira, mely visszajelzéseket az Ügynökség programjainak újratervezésekor kiemelt figyelemben részesített.

A visszajelzések, illetve szakmai egyeztetések alapján összeállított javaslatcsomagot az MDDÜ továbbította a gazdaság újraindításáért felelős akciócsoport számára, amelynek köszönhetően kiemelt ágazattá nyilvánították a kreatívipart. Ezen szakmai előkészítő tevékenység alapján indította el az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a divat- és designipari kkv-k támogatására kiírt 10 milliárd forint keretösszegű pályázatát, melyet a január 15-i bejelentést követően 15 milliárd forintra emelt. Ennek keretében összesen 12 milliárd forint támogatásra jelentkezhetnek a konvergenciarégiók vállalkozásai és 3 milliárd forintos keretre nyújthatják be pályázataikat a közép-magyarországi régióban működő iparági szereplők. A kreatívipar ilyen mértékű, célzott támogatására évtizedek óta nem volt példa. Az MDDÜ szakmai partnerként vett részt az előminősítési rendszer, valamint a pályázati felhívás kialakításában. Az iparág visszajelzéseire alapozva több módosításra is sor került – például kibővült a pályázaton résztvevők lehetséges köre, a támogatás által beszerezhető gépek köre, illetve a munkabér is bekerült a támogatott tevékenységi körök közé.

Az ügynökség a 2020-as év kihívásaira és az iparági szereplők kérdőíves visszajelzéseire reagálva újratervezte programjait: összesen 20 projektet szervezett, amelyen közel 100 tervező vett részt. Az év elején 11 magyar designmárka mutatkozhatott be a Párizsban megrendezésre kerülő Maison & Objet nemzetközi szakvásáron. A Camera Nazionale della Moda Italianaval kötött stratégiai megállapodásnak köszönhetően pedig nyolc divatmárka kapott lehetőséget arra, hogy két alkalommal is bemutathassa legújabb kollekcióját a Milano Fashion Weeken. Továbbá a HFDA Academy Fashion Flash és design DIALOG keretében online kerekasztal-beszélgetéseket szervezett, New View címmel pedig videó és podcast sorozatot valósított meg a vállalkozások szakmai támogatásáért.

A Romani Design kollekciójának bemutatója az V. Budapest Central European Fashion Week harmadik napján a Deák palotában 2020. szeptember 12-én. Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Az oktatásfejlesztési pillér alatt elindult a Szakképzésfejlesztést támogató program, amely a kreatívipari hiányszakmák presztízsét igyekszik visszaállítani, valamint a V4-es országok bevonásával lezajlott az első digitális Budapest Fashion & Tech Summit konferencia is. A gyártásfejlesztési stratégiai pillér szerves részét képezte a gyártók fejlesztését szolgáló Gyártó mentorprogram, de a design LAB inkubációs program keretében is létrejött hét sikeres gyártó-tervező kollaboráció. A járványhelyzet ellenére is hatalmas sikert arattak a Budapest Central European Fashion Week rendezvényei és Budapest Design Week keretében megrendezett 360 Design Budapest kiállítás. Ezentúl közel 170 regisztrálónál tart a 2020-ban indult HFDA Spot, amelynek célja, hogy elősegítse a kreatív ágazaton belüli szakmai kapcsolatépítést a gyártók és a tervezők között.

Az MDDÜ-nek kiemelt célja a szektorra jellemző forráshiány kezelése, amelyhez további segítséget nyújtott az MFB csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealapkezelővel 2019-ben kötött stratégiai megállapodás. Ennek keretében 2020-ban még szorosabb együttműködés vette kezdetét és megkezdődött, a technológiai újításokat is tartalmazó iparági startupok forráshoz jutását célzó Divat & Design Tőkealap portfóliójának kiépítése, mely révén több jelentkezés is sikeres befektetéssel zárult. A Hiventures és a Startup Campus tavaly ismét partnere volt az MDDÜ-nek a HFDA Startup Program megvalósításában, amelynek keretében a rekordszámú 61 jelentkezőből, végül 3 divat- és designipari innováció és fejlesztési ötlet is elnyerte a Hiventures 15 millió forintos befektetési ajánlatát.

Hosszú tervezési folyamat után december elején elindulhatott a kizárólag magyar divat- és designmárkákat felvonultató Budapest Select Concept Store webshop, amely hazai és nemzetközi szinten egyaránt megjelenési, valamint értékesítési lehetőséget biztosít Magyarország tehetséges tervezőinek. Az online üzlet megvalósításával az MDDÜ átvállalta a márkák digitális fejlesztési terheit, ezzel is támogatva őket a vírushelyzet okozta bevételkiesések enyhítésében.

Az előző év új kihívások és feladatok elé állította az ágazatban dolgozókat, miközben előrevetítette a jövőbeli lehetőségeket is. A koronavírus-járvány következtében kialakult helyzet alapjaiban formálta át a fogyasztók életvitelét, szokásait, döntési mechanizmusait, viselkedését, miközben az ellátási láncok is megszakadtak – így az iparág legfontosabb feladata 2021-ben továbbra is az alkalmazkodás és az új lehetőségek kiaknázása lesz. A digitális vásárlás várhatóan idén is növekedni fog, ezért az iparági szereplőknek az értékesítésösztönzés céljából vonzóbbá és emberközpontúbbá kell alakítaniuk online felületeiket. Az MDDÜ 2021-ben is támogatja az iparágat, hogy közös erővel vészeljék át ezt a kihívásokkal teli időszakot.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.