Érkezhet a pénz a Nyugati–Kelenföld vasúti összeköttetésre

Magyarország legnagyobb és legsűrűbb vonatforgalommal rendelkező, nagyvasúti vonalszakasza jöhet létre, ehhez a kormány EU-s támogatást hívna le.

Magyar Nemzet
2021. 03. 21. 11:22
További komoly korszerűsítés szükséges a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszán Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két nemzetközi jelentőségű vasúti hálózatbővítés előkészítésének folytatásához kér összesen 2,8 milliárd forint támogatást Magyarország a kormány döntése alapján az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) uniós pénzügyi alapból – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A forrást

  • a Budapest–Varsó nagy sebességű vasút magyarországi szakasza
  • és a Kelenföld–Nyugati pályaudvar között tervezett új vasúti összeköttetés környezetvédelmi munkarészeire fordítanák.
  • A 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklusban indult pénzügyi alap a transzeurópai hálózatok kiépítésének, korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedés, az energetika és a távközlés területén.

    A támogatási forrásból a sikeres pályázatoknak köszönhetően mintegy 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben.

    A CEF jelenleg nyitva lévő kiírásában a tagállamok összesen mintegy 290 millió eurót érhetnek el a visszahulló forrásokból.

    A közép-európai fővárosokat környezetkímélő módon összekapcsolódó nagy sebességű vasúti kapcsolat létrehozásáról már készül a megvalósíthatósági tanulmány. Az új infrastruktúra kényelmes, gyors, egyéb közlekedési módokkal versenyképes utazási lehetőséget teremthet Budapest, Pozsony, Prága és Varsó között, bekapcsolná a térséget a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba. A beruházásnak köszönhetően a meglévő vonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, teret nyitva az elővárosi személy- és környezetbarát teherforgalom növelése előtt.

    A meglévő vonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, teret nyitva az elővárosi személy- és környezetbarát teherforgalom növelése előtt
    Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László

    Kedvező döntés esetén a támogatás a környezeti vizsgálatok elkészítésében, környezeti hatástanulmány összeállításában és a környezetvédelmi engedély megszerzésében hasznosulhat.

    A projektjavaslat összhangban áll egy párhuzamosan futó osztrák vasútfejlesztési tervvel, Magyarország és Ausztria ezért támogatja egymás kezdeményezéseit.

    A Budapesti agglomerációs vasúti stratégia fejlesztési program kiemelt fontosságú eleme a Budapest-Kelenföld vasútállomás és a Budapest-Nyugati pályaudvar összekötése új törzsvonali szakasszal. Az elképzelések szerint Magyarország legnagyobb és legsűrűbb vonatforgalommal rendelkező, nagyvasúti vonalszakasza jöhet így létre. A Budapesti Fejlesztési Központ beruházásában tervezett projekt esetében szintén a környezetvédelmi munkarészek finanszírozásához kér támogatást Magyarország.

    – A kormány a következő tíz évben mintegy hatezer milliárd forintot szán a vasúti infrastruktúra és gördülőállomány korszerűsítésére – mondta Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. – A program kiemelt céljai közé tartozik a régiós fővárosokba vezető nagy sebességű vasúti kapcsolatok kiépítése. A meglévő hálózat szolgáltatási színvonalát is javítjuk, CEF-forrásból tavaly nyertünk támogatást a Kelenföld–Hegyeshalom vonalszakasz nemzetközi átjárhatóságot javító fejlesztésére. A mintegy 25 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően már idén öt perccel, 2023 végére pedig újabb negyedórával csökkenhet a menetidő Budapest és Bécs között – részletezte a szakpolitikus.

    A Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának kivitelezése is folyamatban van
    Fotó: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

    Ezek mellett az idén befejeződik a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, folyamatban van a Déli összekötő vasúti híd felújítása, a harmadik vágányának a kivitelezése is.

    A téma legfrissebb hírei

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.