A magyar vasúti hálózat Achilles-sarka a Déli összekötő vasúti híd és az odavezető vonalak:
Félelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A magyar vasúti hálózat Achilles-sarka a Déli összekötő vasúti híd és az odavezető vonalak:
Kelet- és Nyugat-Magyarország között, mi több, Kelet- és Nyugat-Európa között hazánkban ez az egyetlen jól megközelíthető vasúti összeköttetés a Dunán át.
Bár utóbbinak éppen ezekben a hónapokban kezdődött meg a kapacitásbővítése, nyilvánvaló, hogy távlatilag találni kell egy nagy áteresztő képességű, a zsúfolt nagyvárosi környezetet távolról elkerülő tehervasúti pályát.
A V0-s létrehozása már a 2010-es évek elején felmerült. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) koordinációjában működő
V0 Konzorcium 2012-ben elkészítette a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű megvalósíthatósági tanulmányát. A dokumentumban hat lehetséges nyomvonal alacsony, közepes és magas műszaki szintű kiépítettségét vizsgálták meg.
Részletesen tanulmányozták azokat a korábbi elképzeléseket is, amelyek a meglévő vonalak felhasználásával számoltak. A V0-s megépítéséből akkor a finanszírozás hiánya miatt nem lett semmi, azonban az Európai Bizottság tavaly decemberben közzétett Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájában a vasúti teherszállítás teljesítményének megduplázását irányozta elő 2050-re. A megfelelően előkészített és indokolt fejlesztések mellé pedig forrást is társít az uniós program. Mindezek után kormánydöntés született a V0-s megvalósításáról, a napokban pedig megjelent az uniós közbeszerzési értesítőben az előkészítést célzó pályázat.
A V0-s Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal előkészítéséről szóló fejlesztés célja, hogy hazánk és a Kárpát-medence északnyugat–délkeleti vasúti szűk keresztmetszetét jelentő budapesti Déli vasúti összekötő híd tehermentesítésére egy fővárost elkerülő új, a Dunát keresztező országos közforgalmú, egybefüggő és villamosított vasúti kapcsolat létesüljön, amelyen a szerelvények óránként 120–160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek – olvasható a tenderkiírásban. A nyertes pályázónak ki kell dolgoznia az országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepciót, közlekedési stratégiát és a döntés-előkészítő tanulmányt. Az elfogadott koncepció és nyomvonal alapján el kell végezni az élővilág előzetes felmérését, el kell készíteni a környezeti hatástanulmányt és le kell folytatni a környezetvédelmi engedélyezési eljárást a Bodajk–Cegléd-szakaszra. Ugyancsak el kell végezni a 2012-ben, a MLSZKSZ megbízásából elkészült megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálatát és
költség-haszon elemzés elkészítését a Bodajk–Cegléd, mintegy 120 kilométeres szakaszra, kitekintéssel a mintegy 60 kilométer hosszú Győr–Bodajk-szakasz megvalósítási lehetőségeire.
A felülvizsgált és ezáltal az újonnan elkészített dokumentumoknak tartalmaznia kell többek között az érintett vasúti hidak és alagutak, intermodális infrastruktúra kialakítására vagy fejlesztésére és vasúti iparvágánnyal rendelkező áruforgalmi központok megvalósíthatóságának vizsgálatát. A megvalósíthatósági tanulmánynak ugyancsak vizsgálnia kell a Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakasz összhangját is az ugyanebben a nyomvonalsávban tervezett Budapest–Varsó nagy sebességű vasútvonal fejlesztési elképzeléseivel.
Az előkészítés alatt álló Budapest–Varsó vasút a tervek szerint a Dunántúlon Győr érintésével viszi el a pályát Pozsony közelébe. Miként korábban beszámoltunk róla, felmerült az is, hogy egy elágazással Bécs felé is építenek kitérőt, a másik ág pedig Pozsony mellett halad Brno felé. A Budapest–Bécs-szakaszon belül lehetőség lenne a két nagy légikikötő, Ferihegy és Schwechat közvetlen összekötésére. Tekintve, hogy
a nagy sebességű vasút és a V0-s Győr és Székesfehérvár között egymás közelében haladhat majd, felmerülhet a közös hasznosítás.
Bár itt két olyan rendszerről van szó, amely elkülönített pályán közlekedik, a hagyományos közforgalmú vágányokon jól megférnek a nappal sűrűbben közlekedő személyvonatok és a főként éjszaka dolgozó tehervonatok. Mindenesetre létezik nemzetközi példa a személy- és teherszállítás megosztására nagy sebességű vasútvonalak esetében is.
350-nel robogó kínai tehervonat
A járműgyártó CRRC Tangshan a közelmúltban mutatta be a logisztikai piacra szánt, óránként 350 kilométeres sebességű áruszállító vonat prototípusát. A személyszállító villamos motorvonat alapjain fejlesztett szállítójármű negyven tonna árut képes eljuttatni öt óra alatt 1500 kilométeres távolságra. Az új szolgáltatás elsősorban az e-kereskedelem igényeit szolgálja ki.
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Hamarosan évértékelő interjút ad Orbán Viktor
Mutatjuk, miről tárgyalt Fico és Putyin Moszkvában + videó
Most kaptuk: szörnyű baleset történt Budapesten, a mentők már a helyszínen
Rekordárú szettet dobhat piacra a Lego – nem akármilyen építményről van szó (URL: lego-halalcsillag-death-star-legdragabb)
Különleges születésnap: Kulcsár Edina érdekes ajándékot kapott G.w.M-től
Újra a valóság tett rendet: búcsút mondhat a legendás magyar korrupció mítoszának!
Igazán emlékezetesre sikeredett Kerkez Milos 50. mérkőzése a Bournemouth színeiben
Szoboszlai egy gólt szerzett, három másikat előkészített: Tottenham–Liverpool 3–6
Az Eb-bronzérmes kézilabda-válogatott sikerkapitánya elmondta, miért utasítja vissza a lehetőségeket
Lezuhant egy utasszállító repülő, sokan meghaltak + videó
Büszkén viselem a román válogatott mezét – mondja a korábbi magyar válogatott játékos
Óriási tüntetés a magdeburgi támadás miatt Németországban + videó
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.