A mozdony is totálkárosra törhet az átjáróban

Sok százmillió forintos kár éri a MÁV-ot évente a vasúti átjárókban, odaveszhet akár a mozdony is, ha nagyobb járművel, például traktorral ütközik – tudta meg lapunk. A vasúttársaság a megelőzést tartja a legfontosabbnak, ezért indít kampányt a fiatalok körében, amit megtámogatott egy háromdimenziós online játék kifejlesztésével is.

2021. 05. 14. 16:49
Gárdony, 2014. július 18. Vonat halad el az agárdi vasúti átjáró lezárt sorompója mellett 2014. július 18-án, ahol a MÁV Zrt. és rendõrség közös baleset-megelõzési kampánynapot tartott. MTI Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nemcsak balesetveszélyes, de komoly károk forrása is, hogy a vasúti–közúti átjárókban összeütközhetnek a járművek – mondta el lapunk kérdésére Biber Anett, a MÁV-csoport szóvivője az Ütközéspont kommunikációs kampány indító sajtóeseményén. A károk mértéke attól is függ, milyen tömegű járművek ütköznek. A közelmúltban történt két baleset ezt jól megmutatja. A Dunántúlon, mellékvonalon közlekedő BZ-Mot motorvonat csak néhány tízezer forintos kárt szenvedett, amikor elütött egy rollerrel közlekedő fiatalembert.

Annál nagyobb volt a kár, amikor a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Újfehértó közelében lévő vasúti átjáróban egy traktorral két személyvonat ütközött össze. Nemcsak a figyelmetlen járművezető szenvedett halálos sérülést, de az egyik személyvonat mozdonya és négy kocsija kisiklott, a vonaton utazók közül pedig öt utas és a mozdonyvezető is megsérült. Biber Anett szerint a mozdony és a kocsik totálkárosak lettek, nem javíthatók, emellett a pályát is helyre kellett állítani.

Csak ez az egy baleset kétszázmillió forintos többletkiadást jelent, éves szinten pedig több száz millió forint kárt jelentenek a vasúti átjárós balesetek a MÁV-nak.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő tragédia. Ezzel szemben idén eddig 19 útátjárós baleset történt, néggyel több, mint az előző év azonos időszakában. Kettővel többen, négyen haltak meg 2021 első négy hónapjában, mint tavaly ugyanezekben a hónapokban.

Szerelvény érkezik az átjáróba a Velencei-tónál. Esélye sincs átérni a túloldalra az autósnak, ha nem várja ki a szabad jelzést
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A balesetek elkerülése érdekében növelni kell az ellenőrzést, de még fontosabb a megelőzés – mondta az elnök-vezérigazgató. A legfontosabb talán a fiatalok megszólítása, hiszen gyalogosan, kerékpárral ma is önálló résztvevői a közlekedésnek, néhány év múlva pedig járművezetőként is megjelennek az utakon. A MÁV-csoport ezért – együttműködve a Országos Rendőr-főkapitánysággal – olyan online játékot fejlesztett, amely remélhetőleg tetszik majd az okostelefonos nemzedékeknek is. A játékban részt vevők maguk is helyszínelőkké válnak, és egy megtörtént vasúti átjárós baleset tényeit kell rekonstruálniuk. Az Ütközéspont weboldalán elérhető játék főszereplője Nagy Zsolt színművész, aki egy olyan autóvezetőt alakít, aki a körülmények szorításában hibázik. Nagy Zsolt azt mondta, a közvetlen családjában is volt olyan áldozat, akinek a figyelmetlenségéért az életével kellett fizetnie.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.