A félvezetők hiánya világszerte komoly problémát jelent, így az erős autóiparral rendelkező Németországban is mindennapi feladat az alkatrészek utánpótlásának megszervezése. Éppen ezért keltett nagy figyelmet a hír, hogy
a világ legnagyobb csipgyártója, a tajvani TSMC új gyár építését fontolgatja Németországban.
Hasonlóképpen új üzem építését vizsgálják Japánban is, mondta Mark Liu vezérigazgató a cég éves közgyűlésén – tette közzé az AutomobilWoche.de. Ha a tervek megvalósulnak, a TSMC arra törekszik, hogy megossza a költségeket az ügyfelekkel vagy a befogadó országokkal. A csipekből jelenleg több iparágban is hiány alakult ki, többek között azért, mert a kereslet a pandémia és a lezárások miatt növekedett, ez pedig további lendületet adott a világ digitalizálásának.

A csipellátás hosszú távú biztosítása érdekében az olyan régiók, mint az EU és az egyes államok egyre inkább a hazai termelés ösztönzésére törekszenek. Az Intel csipgyártó cég például nemrégiben bejelentette, hogy állami támogatásról tárgyaltak a német kormányzattal. Christin Eisenschmid, a német leányvállalat igazgatója azt hangsúlyozta, hogy
olyan gazdasági környezetre van szükség, amely lehetővé teszi a versenyképes termelést Európában. Nem lényegtelen szempont, hogy Európa versenyképességét a csipgyártók Ázsiához mérik, ahol például akár negyven százalékkal olcsóbb lehet a termelés. Ennek nagy része olyan támogatásokból származik, amelyek hosszú évek óta a kormányok iparfejlesztési stratégiájának részét képezik.
– Hasonló finanszírozási politika elengedhetetlen ahhoz, hogy több félvezetőt gyárthassunk itt Európában – jelentette ki Eisenschmid.
– Az ügyfelek támogatják globális terjeszkedésünket. Ugyanakkor nagyon óvatosan fogunk mozogni – mondta Mark Liu, a TSMC vezérigazgatója a Reuters.com tudósítása szerint. Felhívta rá a figyelmet, hogy akkor tudnak belépni egy piacra, ha a vállalat ügyfelei hozzájárulnak a gyártás költségeinek megosztásához.
A TSMC idén bejelentette, hogy a következő három évben százmilliárd dollárt fektet be a kapacitás növelése érdekében.
Az alkatrészhiány világszerte leállásokhoz vezetett az autógyárakban. Így történt ez Magyarországon is. Miként lapunk is beszámolt róla,
alkatrészhiány miatt három hétre ismét leállt a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban.
A 30., 31. és a 32. hetet érintő (amely augusztus 15-ig tart) termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre, illetve az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használják fel. Idén januárban, majd áprilisban már volt egy-egy termelésleállás Kecskeméten, a globális csiphiány miatt pedig június közepén rövidített munkaidőt vezetett be a rastatti és brémai Mercedes-Benz-üzemekben a Daimler. Június második felében
az Audi járműgyárának nagy részében szünetelt a termelés.