Óvatosabbak a fejlesztésekkel a nagyvállalatok a negyedik hullám küszöbén

Az előző negyedévhez képest harmadával visszaesett azoknak a hazai nagyvállaltoknak a száma, amelyek a következő egy évben gondolkodnak valamilyen nagyobb szabású fejlesztésben, beruházásban – derül ki a K&H legújabb felméréséből.

Horváth Éva
2021. 08. 28. 14:20
Robot gyártotta árut ellenőriznek a Csaba Metálnál Fotó: MTI/Rosta Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai cégek 44 százaléka számol fejlesztésekkel a K&H legfrissebb nagyvállalati növekedési index kutatása szerint, amely kétszáz hazai, legfeljebb kétmilliárd forint éves árbevételt produkáló, nem állami társaság aktuális helyzetét és egyéves várakozásait méri fel. Ez az érték azonban még mindig magasabb, mint az egy évvel ezelőtti mélypont, amikor háromból egy vállalat (32 százalék) gondolkodott beruházásban. Amellett, hogy új fejlesztéssel kevesebben számolnak, ebben a negyedévben is többen vannak, akik az összes beruházásuk értékének növekedését várják (19 százalék), mint akik a csökkenését (12 százalék).

– A számokból egyértelműen látszik, hogy 

a vállalatok tanultak az utóbbi másfél évtized két válságából, és komolyan veszik a koronavírus jelentette bizonytalanságot

– értékelte az eredményeket Patrick Van Overloop, a K&H üzleti ügyfelek divízió vezetője. Hozzátéve, hogy az óvatosság a negyedik hullám küszöbén indokolt lehet. Nem szabad ugyanakkor elfeledkezni arról, milyen fontos fejleszteni ebben az időszakban is, hogy a cég tartsa a lépést a versenytársaival. 

 

Az idei esztendőben is a technológiai fejlesztésekben gondolkodó cégek száma a legnagyobb  Fotó: Koszticsák Szilárd

Ha egy vállalat ugyanis a folyamatai fejlesztésére vagy innovációra költ, ezek stagnáló vagy akár csökkenő kereslet mellett is kifizetődők lehetnek a hatékonyság és versenyképesség növekedése miatt – emelte ki a szakértő.

Amely cégek végül mégis a fejlesztések mellett törnek lándzsát, összességében az évek óta jellemző területeken hajtanak végre beruházásokat. Vagyis az idei negyedévben is a technológiai fejlesztésben gondolkodók aránya a legmagasabb (29 százalék), a legkevesebben pedig az értékesítés fejlesztésébe terveznek fektetni (hét százalék). Nem mellékesen, nemzetközi viszonylatban is hasonló tendencia tapasztalható már a járvány első hulláma óta: a vállalatok erősebben koncentrálnak az alaptevékenységükre, és kevésbé nyitnak új irányokba. 

Keresletcsökkenés miatt a legnagyobb visszaesés a kapacitásbővítés terén következett be. Az előző negyedév kiugróan magas, 22 százalékos értékéhez képest kevesebb mint a felére esett vissza az ezzel tervező cégek aránya, mindössze a vállalatok kilenc százaléka tervez ilyen típusú fejlesztést.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.