– Jövő júliusban kezdődik a termelés a gyulai Airbus-gyárban, amely valószínűleg csak négy-öt év múlva fog működni teljes kapacitással – mondta az Airbus Helicopters Hungary Kft. ügyvezető igazgatója pénteken az MTI-nek.
Andreas Stöckle arról tájékoztatott, hogy a szerződés szerint 2022. július 17-én el kell kezdeniük a termelést, először tíz gépen, amihez körülbelül 15 szakképzett munkásra lesz szükségük. Felvettek már 25 mérnököt, akiknek a szakirányú továbbképzése is befejeződött, ők jelenleg egy békéscsabai bérelt irodában dolgoznak, amíg a gyár várhatóan jövő tavaszra készül el Gyulán. Újabb gépek majd jövő szeptemberben, a harmadik körben pedig 2023 elején érkeznek, akkorra 200-250 munkavállalót terveznek alkalmazni.
Hangsúlyozta, magyar munkavállalókban gondolkoznak, akikkel eddig nincsenek rossz tapasztalataik, illetve a cég nem tervez toborzókampányokat indítani Romániában.
Andreas Stöckle kifejtette, a Békéscsabai Szakképzési Centrum (BSZC) Trefort Ágoston Technikum és Szakképző Iskolában hamarosan létrejövő Airbus Légi- és Gépipari Képző Központból, folyamatosan kerülnek majd ki azok a munkavállalók, akiket alkalmazni tudnak.
Korábbi közlés szerint a központ közel 2,2 milliárd forintból jön létre, ennek felét gépek és eszközök beszerzésére fordítják.
Balogh Csaba, a központ vezetője az akadémia pénteki nyílt napján elmondta, a központ Európában is egyedülálló lesz abból a szempontból, hogy olyan termelő- és forgácsológépeken tanulhatják a diákok a programozást, a méréseket, az anyagvizsgálatot és akár a javítási-karbantartási folyamatokat is, amelyeken később a gyárban dolgozni fognak. A központ egyik részén kifejezetten a gép- és alkatrészgyártás technológiai ismereteit lehet elsajátítani, a másik része egy felületkezelő tanműhely lesz, ahol már építik az Európában is egyedülálló galvanizálósort. Az akadémián a speciális szakirányú továbbképzések kétéves alapképzésekre épülnek rá, a majd ott oktató tanárok jelenleg is továbbképzésen vannak Franciaországban.
Balogh Csaba kifejtette, a speciális gépeken egyszerre maximum 12 személy képzését tartja megvalósíthatónak; a képzések 3-6 hónaposak lesznek, így nyárra már végezhet az első csoport, amely akár el is kezdheti a munkát a jelenleg is épülő Airbus-gyárban. Megjegyezte, hogy a központ nemcsak az Airbusnak képez munkavállalókat, hanem a megye többi jelentős fémipari cégének, a Csaba Metálnak, a Linamarnak vagy a Lovász Forgácsolóüzemnek is.
Andreas Stöckle a nyílt napon megjelent érdeklődőknek elmondta: az Airbus piacvezető a polgári helikopterek gyártása terén, 2020-ban a piac 48 százalékát uralta. Jelenleg világszerte nyolc országban van telephelyük, a kilencedik lesz a magyarországi, Gyulán, ahol az európai repülőgépgyártó helikoptereinek sárkányszerkezetéhez és dinamikus rendszereihez gyártanak majd precíziós alkatrészeket.
Görgényi Ernő (Fidesz–KDNP), a beruházásnak helyet adó Gyula polgármestere közösségi oldalán a napokban közölte: a 13 ezer négyzetméter alapterületű alkatrészgyár mellett már épül a 3100 négyzetméteres felületkezelő üzem is. A gyárba már felvett mérnökök az ideiglenes telephelyen egyes gépeket már beüzemeltek, és ezeken elkészítették az első mintadarabot, egy alkatrészt, amilyenből jövő nyártól több ezer darabot gyártanak majd.
Borítókép: franciaországi Airbus-gyár. Fotó: Regis Duvignau