Sokan rácsodálkoznak, hogy az üzletekben megjelentek az év végi ünnepekre szánt termékek. A mikulásédességek mellett a fenyődíszek, dekorációk, alkalmi kellékek friss trendek szerinti kirakodása minden évben ilyenkor kezdődik. A nagyobb élelmiszerüzleteken kívül a barkácsáruházakban, lakberendezési boltokban már feltűnő lehet az év végi átalakulás. A forgalmas részeken berendezett dekorációs területeken impozáns bemutató csábítja költekezésre a jellegzetes eszközök, például kandallók, világító kültéri figurák vásárlóit.
A karácsonyi árukör előbb az internetes áruházakban, főként a lakásfelszerelést, iparcikket kínáló webes plázákban bukkant fel már október első napjaiban, de hétről hétre a műszaki eszközöket, illatszereket árusító e-boltokban is egyre többek figyelmét keltik fel a szezon termékei.
A decemberi ünnepek közeledtével máris tempósabban pörgő webkereskedelemben lassan a cipő- és ruhaboltok, a könyves platformok és a játékáruházak készülnek fokozatot váltani, utóbbiak már októbertől felfutó értékesítésekkel számolnak amiatt is, mert a megfigyelések szerint az előrelátó vevők már elkezdték az ajándékvadászatot, amit a ráhangoló akciózások a kezdetkor is ösztönöznek az újdonság erejével.
Ahogy haladunk a novemberi hétvégéken várható jelentős akciózások felé, a klasszikus bevásárlóhelyeken is megélénkül az érdeklődés. Mivel felfutóban vannak a hazai boltok, a vásárlóerő kiszolgálására felkészült kereskedők mostantól fokozatosan kidomborítják a választékot, de például közvetlenül karácsony előtt már inkább a vegyes termékkörű, nagy élelmiszer-áruházakban jelentkezik a legnagyobb vásárlási kedv.
Az élelmiszerek közül ilyenkor a tartós alapanyagok, például a sütési kellékek, szárazáru, konzerv, élesztő, liszt, kávé, méz, továbbá a díszes desszertek bőségesebb időszaka kezdődik, de próbaképpen sokan tesznek a kosárba frissen kimért szaloncukrot vagy már az év végére elspájzolt alkoholos italt, édességeket.
Jellemzően az ajándéknak szánt játékokat, kisebb otthoni felszereléseket is elkezdik begyűjteni, főként a gyermekes családok.
Az iparági tapasztalatok szerint a hagyományos üzletekben ezekben a hetekben még jobban fogynak a halottak napjához kapcsolódó árucikkek, ezeket a pénztársoron a Mikulás-napi figurák, gyerekeknek szánt kisebb ajándékok sora, könyvek, díszítő, csomagolóanyagok követik a legsűrűbben. November közepétől már jelen vannak a szezonális árengedménnyel felvezetett, karácsonyi asztalra szánt élelmiszerek slágerei is, akárcsak az iparcikkgyártók idei utolsó akciós kampányainak reklámokkal felfuttatott főszereplői, amelyekkel kapcsolatban a drágább eszközök, gépek piacán is az érdeklődés számottevő felfutására készülnek a következő hónaptól.