Az elektromos járművek tulajdonosait meglepetés érheti, ha az utólag felszerelt gumiabroncsaikat nem kifejezetten ilyen járművekhez tervezték. A TyreSafe brit közlekedésbiztonsági és jószolgálati szervezet vezetője, Stuart Jackson arra figyelmeztette a villanyjárgányok tulajdonosait, hogy a nem megfelelő típusú gumiabroncs felszerelése hatótávolság-vesztést, többletzajt, gyorsuló kopást és akár vezetés közbeni meghibásodást okozhat – olvasható a Tyresafe.org oldalon.
A hagyományos motorral hajtott gépkocsit mechanikus fékek lassítják. Amikor a vezető rálép a pedálra, a fékpofák nekifeszülnek a féktárcsának, hő keletkezik, és mivel a fémalkatrészek egymást csiszolják, fékpor kerül a környezetbe. Ezzel szemben a villanyautót maga a motor is képes fékezni, méghozzá úgy, hogy a lassulási energiát villamos töltéssé alakítja. Emiatt az e-autók fékjei sokkal lassabban kopnak. Csakhogy a villanyautó akkumulátorának a többletsúlya az abroncsra nehezedik. Ha pedig a villanymotor már álló helyzetben is maximális forgatónyomatéka rázúdul a kerekekre, akkor
a gumiabroncs feladata, hogy ezt a hatalmas erőt optimálisan adja át az aszfaltnak, különben a kerekek erősen kopnak, és gumiporral szennyezik a levegőt.
Emiatt a gumiabroncs optimális alakjának a megtartásához szükséges légnyomás mértékét, valamint az oldalfalának, sőt a középső részének a merevségét is ehhez az igénybevételhez kell igazítani. Egy másik szempont, amit a gumiabroncs-választás során figyelembe kell venni, a gördülési ellenállás – hangsúlyozta Stuart Jackson. Amikor egy gumiabroncs halad az úton, folyamatosan deformálódik, és ebben a folyamatban energiát veszít. Ez a gördülési ellenállás, amely lassítja a járművet. Csakhogy az elektromos járművek hatótávolságához nélkülözhetetlen energia miatt elengedhetetlen, hogy ezt a veszteséget a lehető legkisebbre csökkentsük. Ez különösen igaz akkor, ha a jármű hosszú távon halad, vagyis amikor egyenletes sebességet kíván tartani. Ilyen körülmények között
a nagy gördülési ellenállás azt jelenti, hogy a jármű gyorsabban veszíti a töltését, az alacsony gördülési ellenállás azt, hogy hosszabb ideig kitart.
A gumiabroncsnak a lehető legkisebb gördülési ellenállással kell rendelkeznie, csakhogy a tapadás elengedhetetlen a biztonsághoz, ha fékezésről van szó. A cél a gördülési ellenállás minimalizálása, de úgy, hogy közben megfelelő tapadást biztosítson. Az abroncsok fejlesztésénél figyelembe kell venni, hogy a gumiabroncsnak robusztusnak is kell lennie, mivel az elektromos motorok már állva is maximális erőt fejtenek ki. Ez magas követelményeket támaszt a gumikeverékkel szemben, amelynek megfelelő összetevőarányokból és futófelület-mintázatból kell állnia, hogy a benzines vagy dízelmotoros járművekhez hasonló élettartamot biztosítson. A TyreSafe elnöke szerint a gyártó iparnak figyelembe kell vennie azt, amire egy elektromos járműnek szüksége van. Az új villanyautók tervezésénél olyan kerék-gumi kombinációt kell megalkotni, amely minden bizonnyal nagyobb átmérőjű, de keskenyebb, mint amilyeneket ma általában látunk.
Borítókép: A gumiabroncsok komoly fejlesztések eredményeként készülhetnek el a gyártósorokon (Fotó: Világgazdaság/Móricz-Sabján Simon)