A rizsek tesztjével kezdődött 2014 novemberében, azóta pedig összesen 88 termékkör komplex vizsgálatát végezték el a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei a Szupermenta programban. A csaknem 1900 terméket mintegy 190 ezer laboratóriumi analízisnek vetették alá – számolt be az elmúlt években végzett munkákról a Nébih. Elsősorban élelmiszerek kerültek a Szupermenta program „mikroszkópja alá”, azonban – hűen a termőföldtől az asztalig szlogenhez – a tesztalanyok sora a vetőmagoktól, a tápoldatoktól az állatgyógyászati termékeken át színes és széles skálán mozgott. A kedveltségi kóstolásokon több mint 1760 szakértő és laikus értékelte egy-egy kategória termékeit. A 2015 novemberében bevezetett Szupermenta emblémát 2021 októberéig 63 alkalommal igényelték a gyártók, forgalmazók.
A Szupermenta terméktesztjei mögött minden esetben a Nébih szakértő munkatársai állnak.
Az összetett folyamat részeként a hivatal hatósági felügyelői azt vizsgálják, hogy az egyes termékek mennyire felelnek meg az előírásoknak. A termelőknél, az üzemekben vagy épp a vendéglátóknál végzett helyszíni ellenőrzések alkalmával sor kerül például a technológia, a higiénés körülmények és természetesen az alapanyagok mint minőségi mutatók ellenőrzésére is. A megannyi adatot és érdekes információt végül cikkek, infografikák és videók formájában dolgozzák fel és mutatják be.
Fontos eredmény, hogy a tesztek során szerzett ismeretek alapján – a komplex vizsgálatoknak köszönhetően – a szakértők olyan pontokra világítanak rá, amelyek később akár a szabályok, az előírások kialakításában, formálásában is szerepet játszhatnak. A Szupermenta terméktesztek ezen „rendszeralakító” tapasztalatait a Nébih munkatársai megosztják a Magyar Élelmiszerkönyv Bizottságával is. Ahogyan ez bekövetkezett például a kaukázusi kefirek vagy éppen a ciderek esetében is.
A Nébih tesztjeivel kapcsolatban kiemelt szempont, hogy annak az eredményeiről a vásárlók is értesüljenek. Szupermenta csapata esetében e téren sem lehet ok a panaszra: a 88 tesztről több mint 3500 sajtómegjelenés született, ráadásul a weboldal is egyre népesebb olvasói kört tudhat maga mögött. A www.szupermenta.hu látogatottsága 2014 óta meghaladta a 3,5 milliót, a közösségimédia-felületeken pedig csaknem 26 ezer követője van a programnak. Idén tavasszal elindult a Szupermenta hírlevele is, amelyre pár hónap alatt több mint 700-an regisztráltak. A visszajelzések alapján a legkedveltebb mustrák között – a teljesség igénye nélkül – a csemege debrecenik, a szilvapálinkák és a balatoni lángosozók tesztje is helyet kapott.