A black friday- és a karácsonyi akciók minden évben vásárlók ezreit csábítják az áruházakba és az online webshopokra, a folyamatos marketingkampányok bűvöletében a spórolás nem kis kihívás. A személyes vagy családi költségvetések védelme érdekében különböző stratégiákat követnek a magyarok: a vásárlók nagyjából a fele csak arra igyekszik költeni, amire valóban szüksége van, míg minden harmadik fogyasztó termék-összehasonlító oldalak segítségével, valamint az ár-érték arány szempontjának mérlegelésével próbál minél tudatosabb döntést hozni. A mobilcsomagok transzparens összehasonlításával foglalkozó BillKiller szakértői azonban arra mutatnak rá, hogy a fogyasztói tudatosságnak nem csak az egyszeri vásárlásoknál van kulcsszerepe.

A LogiNet és a Reacty Digital szeptemberi kutatása szerint idén – nem sokkal a múlt hétvégi black friday-időszak előtt – a 18–79 évesek csaknem fele tervezte belevetni magát a fekete péntek kedvezményeibe, azonban a csábítónak tűnő ajánlatok igézetében könnyű a túlköltekezés csapdájába esni. A fogyasztói tudatosságot zászlajára tűző www.billkiller.hu szakértői arra is kíváncsiak voltak, vajon milyen stratégiákat követnek a magyarok akár a személyes, akár a családi havi költségkeretek betartására.
Az eredményekből kiderült, hogy
a hazai fogyasztók 51 százaléka csak azon termékek megvásárlására törekszik, amelyekre valóban szüksége van. Ez különösen a nők és a 60 évnél idősebbek körében jellemző gyakorlat.
Miközben az összes megkérdezett 42 százaléka igyekszik kevesebbet költeni bizonyos termékekre, szolgáltatásokra. A válaszadók harmada, 34 százaléka termék- és szolgáltatás-összehasonlító oldalak használatával, illetve 35 százaléka ár-érték alapon igyekszik megelőzni a felesleges túlköltekezést. A fogyasztók 29 százaléka a kiadásai szigorú nyomon követésében, 14 százalék pedig a kiadások havi költségvetésben való megtervezésében látja a megoldást.
A felmérés azt is megvizsgálta, hogy mi segítene leginkább a fogyasztóknak a spórolásban. A válaszadók megközelítőleg negyede (22 százaléka) vallotta azt, hogy a termék vagy szolgáltatás árának egyértelmű feltüntetése lenne a legnagyobb segítség. A fogyasztók 14 százalékának a termék- és szolgáltatás-összehasonlító oldalak jelentik a biztos mankót, és nagyjából azonos arányban jelennek meg a részletes információk a termékről vagy szolgáltatásról (12 százalék), a termék vagy szolgáltatás árának összetevőiről való részletes tájékoztatás (11 százalék) és a költségtervező applikációk a válaszok között.