Herbert Diess valószínűleg továbbra is Európa legnagyobb autógyártójának élén maradhat annak a megoldásnak az eredményeként, amelynek része, hogy átenged néhány fontos hatáskört – értesült gyári forrásokból a Reuters. A megoldás
véget vetne az autógyártó falain belül dúló vezetői viszálynak, amely bizonytalanságot keltett a befektetők körében, és a csoport részvényeinek jelentős leértékelődéséhez vezetett az elmúlt hetekben.
Miközben Herbert Diess gyengül, erősödik a VW márkaigazgatója, Ralf Brandstaetter, aki a csatlakozik az igazgatótanácshoz, és az operatív irányítás lesz a feladata, míg Diess a stratégiára összpontosít ezután. Diess sorsa azóta vált kérdésessé, amióta bejelentette, hogy az elektromos hajtásra való átállás akár 30-35 ezer munkavállaló elbocsátásával járhat a későbbiekben.
Márciusban Herbert Diess még elbűvölte a befektetőket azzal az elképzelésével, hogy a Volkswagen AG-t az elektromos autók világelsőjévé kívánja tenni. A cég részvényárfolyama 29 százalékot emelkedett egyetlen nap alatt. Manapság azonban nem ünnepi a hangulat Wolfsburgban. A csoport a tervezettnél lényegesen kevesebb autót gyártott ebben az évben, ráadásul
a VW éppen Kínában veszít piaci részesedéséből, ahol a legnagyobb sikert várták.
Eközben Herbert Diess felháborodást váltott ki a dolgozók és az érdekelt felek körében, amikor azt sugallta, hogy jelentős leépítésekre lehet szükség, hogy felvegyék a versenyt olyan riválisokkal, mint a Tesla, amely hamarosan megnyitja új, Berlin melletti gyárát.
Eközben a csiphiány, amely az egész autóipart lassítja, Diesst védekezésbe kényszerítette a szakszervezetekkel szemben. A munkavállalók képviselői nyilvánosan megtámadták a vezérigazgatót, és a VW kiadási terveit jóváhagyó mai, rutinszerű testületi ülést mintegy népszavazássá változtatták, amely a cég vezetéséről szól.
A befektetők ugyanakkor azt szeretnék, ha folytatódna a VW átállítása villanyautó-gyártóvá. – A VW-nek lényegesen
fel kell gyorsítania az elektromos járművek felfutását annak érdekében, hogy a befektetők elhiggyék a hiteles átmenet történetét
– mondta Arndt Ellinghorst, a Bernstein elemzője a Bloombergnek. Teljesen más véleményen vannak azonban a szakszervezetek, illetve az autógyártástól függő német tartományok vezetői. Nem közismert, de Alsó-Szászország szövetségi tartomány az autógyártó részvényeinek húsz százalékát birtokolja, és általában a munkások érdekei mellett áll ki, mivel a helyi alkalmazottak közül sokan egyben szavazópolgárok is. Stephan Weil, az állam miniszterelnöke ellenzi a VW rapid elektrifikációs terveit és a vele járó megszorításokat.
Másfelől Diess számára komoly feladat, hogy
versenyre keljen a Teslával, amely hamarosan megkezdi a termelést mindössze kétórás autóútra a VW központi gyárától. A német csúcsmenedzser egyébként közismert Tesla- és Musk-rajongó,
a német gyártó gyökeres átalakításakor az amerikai e-autó-innovátor nyomdokait kívánja követni. Tavaly a VW 73 milliárd euróra emelte az elektromos autókra és szoftverekre szánt forrásokat a gördülő ötéves kiadási tervében.
A VW részvényei szárnyalásba kezdtek, miután a Handelsblatt a minap arról számolt be, hogy a Porsche és a Piëch család az autógyártó részesedése egy részének eladását fontolgatja a Porsche sportautó-leányvállalat külön tőzsdei bevezetésének támogatása érdekében. A Handelsblatt szerint több bank és tanácsadó már aktívan dolgozik az ügyleten. A Volkswagen piaci értékét rövid időre 150 milliárd euró közelébe emelő márciusi nagy erősödése óta a részvények ismét visszaestek. A VW papírjai 24 százalékot erősödtek idén, ami kevesebb, mint a Daimler ugyanebben az időszakban elért 53 vagy a Tesla 43 százalékos előrelépése, amelynek révén az amerikai elektromos autók úttörőjének értéke több mint egymilliárd dollár.
Borítókép: felkerül a márkajel egy új gépkocsi orrára (Fotó: Reuters/Matthias Rietschel)