Miközben az elektromos autók kapcsán a legtöbb hír a Tesla háza tájáról érkezik, a hagyományos autógyárak is egyre komolyabban foglalkoznak az elektromos típusokra való átállással, mivel ezek egyrészt egyre komolyabb hányadát jelentik a piacnak, másrészt az egyes országok kormányai nem túl távoli határidőket adnak a teljes átállásra, ami elég erőteljes ösztönzés.

Fotó: Reuters/Matthias Rietschel
Korábban ugyan a legtöbb hagyományos gyártó kínált már tisztán elektromos vagy hibrid típusokat, de még nem gondoltak arra, hogy a profit egyre jelentősebb hányadát ebből kell majd megtermelniük.
Az utóbbi időben azonban már egymás után döntenek úgy, hogy komolyan veszik a szegmenst, így megfelelő beruházásokra van szükség, és immár arra is oda kell figyelni, hogy kellően nyereséges legyen a gyártás.
A Volkswagen most ezt tűzte ki célul: úgy számolják, hogy optimális esetben 2-3 éven belül elérhetik azt a profitmarzsot, ami a belső égésű autóknál jellemző. Idén elégedettek lennének, ha ez a szám az 5-6,5 százalékos sáv felső széléhez közel alakulna, jövőre már a hét-nyolc százalék közti marzsot célozzák. 2023-ra már összesen kétmilliárd eurós megtakarítást terveznek a költségekben a mostani szintekhez képest, miközben a termelés volumene dinamikusan növekedne.
A cég az első fél évben 171 ezer elektromos autót gyártott, ami ugyan még elenyésző a belső égésűek többmilliós számához képest, de az előző évi mennyiség duplája, vagyis lényegében most indul a dinamikus bővülés.
A cég nemrég már jelezte: tervei annyira komolyak az elektromos autók piacán, hogy szeretné átvenni a piaci uralmat a Teslától, vagyis több autót gyártana és adna el, mint az Elon Musk nevével fémjelzett cég, amely még mindig viszonylag az elején van a gyártás felfuttatásának: idén közel egymillió autó gyártása a cél, de hosszabb távon ezt tíz-húsz millióra növelnék. A Volkswagen jelenleg közel ekkora mennyiséget gyárt hagyományos autókból, így ha jelenlegi vevőkörét sikerül megőriznie az elektromos szegmensben is, már lehet esélye az áhított első hely elérésére.
A tömeges, évi többmilliós vagy akár tízmilliós értékesítés elérésekor a versenyben már vélhetően az ár fogja a legnagyobb szerepet játszani, hisz a kevésbé árérzékeny vásárlók piaca addigra telítődik majd. Komolyabb költségcsökkentést az akkumulátorgyártás hatékonyságának növelése hozhat, így a Volkswagen is nagy erőkkel dolgozik ezen.
Úgy számolnak, hogy 2023-tól már olyan technológiát alkalmazhatnak, amely az akkumulátor árát a mostani felére csökkentheti, és ekkor már nemcsak a gyártók közti verseny éleződhet ki, de immár a belső égésűekhez képest is versenyképes lesz az elektromos autók árazása, ami törvényszerűen átbillentheti a keresletet az utóbbiak javára, még jóval azelőtt, hogy a kormányzati előírások miatt nem lehetne már a belső égésűeket forgalmazni.
A Volkswagen váltása az elektromos autók irányába immár a részvényárfolyamban is kezd mutatkozni. A Tesla árfolyama a tavalyi elképesztő szárnyalás során olyan magasa emelkedett, hogy a cég sokkal többet ér, mint a korábbi első és második helyezett Toyota és Volkswagen. Ez látszólag irreális árazás, hisz utóbbi két cég jelenleg stabil és magas nyereségre tesz szert a hagyományos autók gyártásából, így az árfolyam alakulása azt mutatja, hogy a befektetők reményei szerint idővel a Tesla ennek többszörösét fogja megtermelni. Ehhez a Teslának messze piacvezetőnek kellene maradnia, mégpedig több tíz milliós éves gyártással, azonban ha a hagyományos gyártók is versenyre kelnek vele, érthető, hogy ez az ő részvényeik árában is mutatkozni kezd: a Volkswagen részvénye jelenleg 65 százalékkal van magasabban, mint közvetlenül a járvány előtt volt.