Felveszi a versenyt a Volkswagen a Teslával

A Volkswagennél úgy tervezik, hogy az elektromos autók gyártásakor elérhető profitmarzs 2-3 éven belül eléri a belső égésűeknél jellemző szintet, így a cégnek már ugyanúgy megéri gyártani őket. Innen már csak a kereslet szab határt az ambícióknak, a piaci tortából minél nagyobb szeletet szeretnének kihasítani.

Fellegi Tamás Péter
2021. 07. 25. 16:30
VW shows electric SUV "ID 4" during a photo workshop
A technical employee works in the final inspection at the production line for the electric Volkswagen model ID. 4, in Zwickau, Germany, September 18, 2020. Picture taken September 18. REUTERS/Matthias Rietschel Fotó: REUTERS/Matthias Rietschel
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben az elektromos autók kapcsán a legtöbb hír a Tesla háza tájáról érkezik, a hagyományos autógyárak is egyre komolyabban foglalkoznak az elektromos típusokra való átállással, mivel ezek egyrészt egyre komolyabb hányadát jelentik a piacnak, másrészt az egyes országok kormányai nem túl távoli határidőket adnak a teljes átállásra, ami elég erőteljes ösztönzés.

A Volkswagen az első fél évben 171 ezer elektromos autót gyártott, ami az előző évi mennyiség duplája
Fotó: Reuters/Matthias Rietschel

Korábban ugyan a legtöbb hagyományos gyártó kínált már tisztán elektromos vagy hibrid típusokat, de még nem gondoltak arra, hogy a profit egyre jelentősebb hányadát ebből kell majd megtermelniük.

Az utóbbi időben azonban már egymás után döntenek úgy, hogy komolyan veszik a szegmenst, így megfelelő beruházásokra van szükség, és immár arra is oda kell figyelni, hogy kellően nyereséges legyen a gyártás.

A Volkswagen most ezt tűzte ki célul: úgy számolják, hogy optimális esetben 2-3 éven belül elérhetik azt a profitmarzsot, ami a belső égésű autóknál jellemző. Idén elégedettek lennének, ha ez a szám az 5-6,5 százalékos sáv felső széléhez közel alakulna, jövőre már a hét-nyolc százalék közti marzsot célozzák. 2023-ra már összesen kétmilliárd eurós megtakarítást terveznek a költségekben a mostani szintekhez képest, miközben a termelés volumene dinamikusan növekedne.

A cég az első fél évben 171 ezer elektromos autót gyártott, ami ugyan még elenyésző a belső égésűek többmilliós számához képest, de az előző évi mennyiség duplája, vagyis lényegében most indul a dinamikus bővülés.

A cég nemrég már jelezte: tervei annyira komolyak az elektromos autók piacán, hogy szeretné átvenni a piaci uralmat a Teslától, vagyis több autót gyártana és adna el, mint az Elon Musk nevével fémjelzett cég, amely még mindig viszonylag az elején van a gyártás felfuttatásának: idén közel egymillió autó gyártása a cél, de hosszabb távon ezt tíz-húsz millióra növelnék. A Volkswagen jelenleg közel ekkora mennyiséget gyárt hagyományos autókból, így ha jelenlegi vevőkörét sikerül megőriznie az elektromos szegmensben is, már lehet esélye az áhított első hely elérésére.

A tömeges, évi többmilliós vagy akár tízmilliós értékesítés elérésekor a versenyben már vélhetően az ár fogja a legnagyobb szerepet játszani, hisz a kevésbé árérzékeny vásárlók piaca addigra telítődik majd. Komolyabb költségcsökkentést az akkumulátorgyártás hatékonyságának növelése hozhat, így a Volkswagen is nagy erőkkel dolgozik ezen.

Úgy számolnak, hogy 2023-tól már olyan technológiát alkalmazhatnak, amely az akkumulátor árát a mostani felére csökkentheti, és ekkor már nemcsak a gyártók közti verseny éleződhet ki, de immár a belső égésűekhez képest is versenyképes lesz az elektromos autók árazása, ami törvényszerűen átbillentheti a keresletet az utóbbiak javára, még jóval azelőtt, hogy a kormányzati előírások miatt nem lehetne már a belső égésűeket forgalmazni.

A Volkswagen váltása az elektromos autók irányába immár a részvényárfolyamban is kezd mutatkozni. A Tesla árfolyama a tavalyi elképesztő szárnyalás során olyan magasa emelkedett, hogy a cég sokkal többet ér, mint a korábbi első és második helyezett Toyota és Volkswagen. Ez látszólag irreális árazás, hisz utóbbi két cég jelenleg stabil és magas nyereségre tesz szert a hagyományos autók gyártásából, így az árfolyam alakulása azt mutatja, hogy a befektetők reményei szerint idővel a Tesla ennek többszörösét fogja megtermelni. Ehhez a Teslának messze piacvezetőnek kellene maradnia, mégpedig több tíz milliós éves gyártással, azonban ha a hagyományos gyártók is versenyre kelnek vele, érthető, hogy ez az ő részvényeik árában is mutatkozni kezd: a Volkswagen részvénye jelenleg 65 százalékkal van magasabban, mint közvetlenül a járvány előtt volt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.