Jól tartja magát az Amazon

A cég évekkel ezelőtt megkezdte saját szállítási hálózatának kiépítését, és ezt gyorsan tudta bővíteni az elmúlt időszakban.

Fellegi Tamás Péter
2021. 12. 07. 6:05
Parcel distribution center of the online retailer Amazon
Parcel distribution center of the online retailer Amazon Fotó: JENS BUTTNER
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Amazon, a világ legnagyobb on­line kiskereskedelmi cége olyan tömegű árut szállít évek óta, hogy megérte neki egész hajókat kibérelni, saját lízingelt repülőket működtetni, és saját konténereket gyártani, hogy kezelni tudja az igen bonyolult logisztikai kihívást. 

Úgy tűnik, ez kifizetődő a cégnek, hisz a jelenlegi, meglehetősen elhúzódó szállítási, logisztikai válság, ami az ellátási láncok akadozását is okozza, alig érinti a céget.

Miközben más cégeknek hetekig kell várniuk, hogy áruikat egyáltalán be- vagy kipakolják, konténereket és kikötői munkásokat találjanak, addig az Amazon esetében mindez legfeljebb egy-két nappal tart tovább, mint normális esetben. A CNBC szerint Los Angeles kikötője előtt például 45 napot várakoznak a hajók, mielőtt egyáltalán bejutnak oda.

Az Amazon a rendelkezésére álló szállítógépek birtokában a helyzettől függően dönthet arról, mit szállítson hajóval és mit repülővel. Alapesetben a hajóval történő szállítás lényegesen olcsóbb, és ha nem szükséges gyorsan eljuttatni az árut a célpontra, rendszerint ezt választják. Most azonban sok esetben jobban megéri, ha minél több árut repülővel visznek, hisz ki lehet küszöbölni a hajózás jelenlegi logisztikai problémáit. Előfordul az is, hogy hajóval eljuttatják az ázsiai termékeket egy kevéssé frekventált amerikai kikötőbe, és onnan repülővel továbbviszik Los Angelesbe, így teljesen elkerülve a kikötői káoszt.

Az árak persze mindenképpen megemelkednek, a szállítás drágul, de legalább nem kell szembenézni extra késedelemmel. 

2019-ben az Amazon 38 milliárd dollárt költött szállításra, tavaly már 61 milliárdot, ugyanakkor a járvány előtti 47 százalékról tavaly 72 százalékra emelkedett a saját maga szervezésében szállított áru aránya a teljes forgalmán belül.

Az Amazon a saját konténerek gyártását is gyorsan megszervezte és felfuttatta: több mint ötezret gyártatott belőlük Kínában, és amikor azok megérkeznek az amerikai kikötőkbe, nem fordítják vissza Ázsiába, mint mások, hanem tehervonatokra pakolják, és az amerikai belföldi szállításban vesznek részt, így sehol nem állnak fölöslegesen.

Az Amazon saját forgalma alapján már a Csendes-óceánon szállító öt legnagyobb szállítmányozási vállalat között van. A cég részvényének árfolyama meglehetősen stabil, alig esett vissza az elmúlt hetek piaci gyengélkedése során.

Borítókép: Az Amazon csomagelosztó központja (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.