Megint megtévesztő volt a Telekom

A GVH szerint a félrevezető gyakorlat az érintett mobilcsomagok ár-érték arányán kívül befolyásolhatta a fogyasztók használati szokásait is.

Magyar Nemzet
2021. 12. 10. 14:27
Tripadvisor web site opened on the mobile
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 310 milliós bírságot rótt ki a Magyar Telekomra, mert 

megtévesztette a fogyasztókat azzal, hogy valótlanul reklámozta korlátlanként az egyes mobilinternet-csomagopciókat 

– közölte pénteken a GVH. A tetemes bírság mellett a mobiltársaságnak emellett 4 GB többlet-adatforgalmat kell biztosítania a jogsértéssel érintett fogyasztóknak, kompenzációként.  

Megtévesztő módon állította a vállalat, hogy korlátlan a mobilnet használata Fotó: Thomas Ollendorf

A büntetések előzménye, hogy a versenyhatóság tavaly indított vizsgálatot a Vodafone-nal és a Magyar Telekommal szemben a mobilinternet-díjcsomagok népszerűsítése miatt. A Telekom reklámjai korlátlanságot ígértek a fogyasztóknak például közösségi médiaszolgáltatások, meghatározott chat-alkalmazások vagy egyes TV- és filmapplikációk használatakor. 

A versenyhatóság vizsgálata feltárta, hogy 

valójában a hangsúlyosan korlátlanként hirdetett, úgynevezett nullás díjszabású opciók egyike sem biztosított teljes díjmentességet. 

Egyes funkciók ugyanis – így például a chat-alkalmazások esetében a hang- és videóhívások, vagy a közösségi média böngészésekor a videótartalmak – csökkentették az előfizetők adatkeretét. 

A korlátozások ráadásul közkedvelt funkciókra is vonatkoztak, míg más esetekben elkerülhetetlenek voltak (például automatikusan lejátszódó hirdetés) vagy a szolgáltatások lényegi részeit érintették: a chat-appok hanghívás (VOIP) funkcióit például a fogyasztók harmada-negyede használta a vizsgált időszakban, és jelentős volt köztük a videótelefonálók aránya is. 

A szűkítésekről a Telekom jellemzően nem adott reklámjaiban tájékoztatást – ahol pedig adott, ott sem tette egyértelművé, hogy mely forgalmak díjmentesek, és melyek csökkentik a díjcsomagba foglalt adatkeretet. 

A GVH döntése megállapította azt is, hogy a megtévesztő gyakorlat nem csupán az érintett mobilcsomagok ár-érték arányára lehetett kihatással, hanem befolyásolhatta a fogyasztók használati szokásait is. 

Már tizedik alkalommal volt szükség a mobiltársaság megbüntetésére Fotó: Bach Máté

A hatóság a bírságolásnál tekintettel volt arra, hogy a Magyar Telekom Nyrt. az elmúlt tíz évben már tizedszer tévesztette meg a fogyasztókat. A hatóság eltiltotta a vállalkozást a gyakorlat folytatásától, emellett – bírságcsökkentésként figyelembe véve – a fogyasztók kompenzálását célzó jóvátételi csomagjának végrehajtására kötelezte. A Telekom emellett valamennyi, korlátlan opciókkal érintett előfizetőjét tájékoztatja a kérdéses adatforgalmak korlátaira vonatkozó információk elérhetőségéről.

A Magyar Telekom az MTI érdeklődésére a döntés kapcsán azt közölte: a versenyhivatal döntésének tanulmányozását követően határoznak az esetleges bírósági felülvizsgálat kezdeményezéséről. 

– Az érintett előfizetőknek kompenzációként felajánlott 4 GB-nyi, egy hónapig belföldön felhasználható plusz adatkeretről sms és számlalevél útján fognak tájékoztatást nyújtani – közölték.

A mobil képernyőjén a Tripadvisor oldala Fotó: 123RF

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.