Erős negyedévet zárt a Tesla

A piaci várakozásoknál jóval több autót gyártott a negyedik negyedévben a Tesla, így 2021-ben 87 százalékkal haladta meg az elkészült autók száma a 2020-as adatot. A továbbiakban sok éven át tartósan ötvenszázalékos növekedési ütemmel számol a cég, így az eddig fundamentálisan igen magasnak tartott részvényár megítélése is változhat.

Fellegi Tamás Péter
2022. 01. 04. 6:59
Electric Car Maker Tesla Reports Record Quarterly Earnings
US-ELECTRIC-CAR-MAKER-TESLA-REPORTS-RECORD-QUARTERLY-EARNINGS Fotó: JOE RAEDLE
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elemzői várakozásoknál jóval több autót szállított 2021 negyedik negyedévében a Tesla: összesen 308 600 darabot. Ez hetven százalékkal magasabb, mint az előző év hasonló időszakának adata, és harminc százalékkal több, mint az előző negyedév száma. Az éves termelés 936 ezer darab lett, ezzel a cég megközelítette az 

éves egymillió darabos célt, amit az elemzők és a befektetők közül pár éve még elképzelhetetlennek tartottak.

A részvény akkor nagyjából erre a termelési szintre volt beárazva, azonban az elmúlt két év alatt a papír ára a hússzorosára emelkedett, ami nagyjából évi húszmillió autó gyártását árazza, és most a cég fő tulajdonosa, Elon Musk meg is erősítette, hogy ezt a célt szeretnék elérni, mégpedig nagyjából éves ötvenszázalékos termelésnövekedés mellett. A tervezett ütem mellett ez hét-nyolc évet venne igénybe, vagyis jelenleg a befektetők megelőlegezik ezt a viszonylag hosszú, intenzív növekedési szakaszt.

Kérdés, hogy reálisak-e ezek a tervek. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Tesla középkategóriás autói iránt bőséges kereslet van, egyelőre csak a gyártókapacitások növelésének üteme szab határt az értékesítéseknek. A cég so­káig csak egy helyen, kaliforniai üzemé­ben szerelte össze az autókat, azonban most már a növekedés zömét a kínai Sanghajban felépített üzem adja. Rövidesen megnyílik a cég Berlin melletti gyára is, azt követi a Texas államban építendő üzem.

Elvileg még az autóiparban általános csiphiány okozna gondokat, de eddig a Tesla ettől kevésbé szenvedett, ugyanis míg a hagyományos gyártók 2020-ban túlzottan megijedtek a járványtól, és visszafogták csiprendeléseiket, addig 

a Tesla nem csökkentette gyártási és értékesítési terveit, így elegendő csiprendelést adott le.

A keresleti oldalon biztató, hogy a vevőket még a tavalyi jelentős áremelések sem riasztották el a Tesla típusai­tól, ráadásul eddig csak a tervezett és bemutatott típusok egy részét gyártják a középkategóriában: a Model 3-at és a Model Y-t, utóbbinak sem minden tervezett változatát. Emellett rengeteg vásárló várja a Cybertruck nevű, különösen nagy csomagterű, érdekes formájú járművet, és tervben van egy kisebb, olcsóbb típus, amit igazi tömegautónak szánnak.

Mindezekből reálisan összejöhet a hosszabb távú nagy növekedés, pláne ha esetleg a cég az igények függvényé­ben újabb típusokat, köztük esetleg nagyobb teherautókat is piacra dob. Ebben az esetben csak az lesz a kérdés, hogy a konkurens gyártók mennyire zárkóznak fel, mennyire kényszeríthetik árversenyre a céget.

Borítókép: Tesla Model Y (Fotó: Joe Raedle/Getty Images North America/Getty Images via AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.