A részvény akkor nagyjából erre a termelési szintre volt beárazva, azonban az elmúlt két év alatt a papír ára a hússzorosára emelkedett, ami nagyjából évi húszmillió autó gyártását árazza, és most a cég fő tulajdonosa, Elon Musk meg is erősítette, hogy ezt a célt szeretnék elérni, mégpedig nagyjából éves ötvenszázalékos termelésnövekedés mellett. A tervezett ütem mellett ez hét-nyolc évet venne igénybe, vagyis jelenleg a befektetők megelőlegezik ezt a viszonylag hosszú, intenzív növekedési szakaszt.
Kérdés, hogy reálisak-e ezek a tervek. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Tesla középkategóriás autói iránt bőséges kereslet van, egyelőre csak a gyártókapacitások növelésének üteme szab határt az értékesítéseknek. A cég sokáig csak egy helyen, kaliforniai üzemében szerelte össze az autókat, azonban most már a növekedés zömét a kínai Sanghajban felépített üzem adja. Rövidesen megnyílik a cég Berlin melletti gyára is, azt követi a Texas államban építendő üzem.
Elvileg még az autóiparban általános csiphiány okozna gondokat, de eddig a Tesla ettől kevésbé szenvedett, ugyanis míg a hagyományos gyártók 2020-ban túlzottan megijedtek a járványtól, és visszafogták csiprendeléseiket, addig
a Tesla nem csökkentette gyártási és értékesítési terveit, így elegendő csiprendelést adott le.
A keresleti oldalon biztató, hogy a vevőket még a tavalyi jelentős áremelések sem riasztották el a Tesla típusaitól, ráadásul eddig csak a tervezett és bemutatott típusok egy részét gyártják a középkategóriában: a Model 3-at és a Model Y-t, utóbbinak sem minden tervezett változatát. Emellett rengeteg vásárló várja a Cybertruck nevű, különösen nagy csomagterű, érdekes formájú járművet, és tervben van egy kisebb, olcsóbb típus, amit igazi tömegautónak szánnak.
Mindezekből reálisan összejöhet a hosszabb távú nagy növekedés, pláne ha esetleg a cég az igények függvényében újabb típusokat, köztük esetleg nagyobb teherautókat is piacra dob. Ebben az esetben csak az lesz a kérdés, hogy a konkurens gyártók mennyire zárkóznak fel, mennyire kényszeríthetik árversenyre a céget.
Borítókép: Tesla Model Y (Fotó: Joe Raedle/Getty Images North America/Getty Images via AFP)