Ne dobd el, inkább javítsd meg!

Az alapanyagok hiánya és a járműipar minden területére kiterjedő drasztikus drágulás miatt érdemes foglalkozni a korábban kidobásra ítélt alkatrészek javításával és a járművek életciklusát meghosszabbító újjáépítésével. Ismét felfedezik a gumik újrafutózását, és egyes márkák használt autóból gyártanak szinte újat.

2022. 01. 22. 7:50
Rácalmás, 2012. november 15. Elkészült abroncsot visz egy munkás a Hankook rácalmási gumigyárában 2012. november 15-én. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd Fotó: Koszticsák Szilárd
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány évtizede még bevett dolog volt a gumik futófelületének felújítása, azonban a távol-keleti olcsó import kiszorította ezt a technológiát a piacról. Ma az Osnabrück melletti Dissenben található Reifen Hinghaus az egyetlen újrafutózott autógumikat gyártó cég Németországban – olvasható az Automobilwoche.de portálon. Az 1980-as években sok cég foglalkozott személygépkocsi-gumiabroncsok újrafutózásával, ma már csak tíz-húsz van egész Európában. Az újrafutózott gumikról alkotott kép az elmúlt évtizedekben nem volt különösebben kedvező, az összehasonlító tesztekben viszonylag gyengén teljesítettek.

A Német Szövetségi Környezetvédelmi Alapítvány szerint 

évente körülbelül 570 ezer tonna régi gumiabroncs halmozódik fel Németországban. 

Legtöbbször elégetik vagy gumigranulátummá és gumiporrá dolgozzák fel. Ez azonban sok energiába kerül, ezért az alapítvány támogatja az Allianz Future Tyres (AZuR) hálózatát, amelynek célja, hogy a következő években az újrafutózott abroncsokat az új abroncsok komoly alternatívájának tekintsék. A legjobb újrahasznosítás az újrafutózás, mert tovább használjuk az abroncsot  – mondta Christina Guth, az AZuR projektmenedzsere.

Minőség-ellenőrzés egy magyarországi abroncsgyárban. Energiaigényes ágazat Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

A haszongépjármű-ágazatban az újrafutózott anyagok már most is nagy szerepet játszanak, jelenleg az autóbusz- és teherautó-abroncsok harminc százalékát újítják fel. A következő hét évben ez az arány  ötven százalékra emelkedhet. 

A haszongépjárművek abroncsait legfeljebb háromszor, a repülőgépekét legfeljebb tizenkét alkalommal újítják fel. 

Még a motorsportszektorban is működnek olyan beszállítók, amelyek újrafutózott gumikat szállítanak. A nagy abroncsgyártók, mint például a Michelin vagy a Bridgestone, maguk is kínálnak újrafutózott haszongépjárművekhez abroncsokat. A Michelin szerint egy-egy felújított gumival akár ötven kilogramm nyersanyagot is megtakaríthatnak. Átlagosan mindössze húsz kiló anyagot építenek bele a vázba, ami hetvenszázalékos megtakarítást jelent egy újonnan gyártott abroncshoz képest.

A német autóklub szóvivője, Melanie Mikulla szerint az autógumik újrafutózása nagyszerű lehetőséget kínál az erőforrások észszerű felhasználására. Annak, hogy a vásárlók korábban nem érdeklődtek az újrafutózott termékek iránt, az az oka, hogy az árukon import új abroncsokat lehetett vásárolni. Ez nem ösztönözte a felhasználókat arra, hogy váltsanak az újrafutózott abroncsokra.

A gumiabroncsok felújításával szemben a használt autók korszerűsítése új fejlemény az autóiparban. 

A Renault dobta be a követ az álló vízbe azzal, hogy bejelentette, egyes gyáregységeiket átállítják használt autók újjáépítésére. 

Ezekben a használtautó-gyárakban nemcsak Renault, de bármilyen gyártmányú gépkocsiból olyan járművet hoznak létre, amelyek új életciklust kezdhetnek, nulla kilométeróra-állással.

Nemrég a Toyota is bejelentette, hogy új szolgáltatást indít, amelynek során a gépkocsi-tulajdonosok saját autójukra kérhetnek élettartam-hosszabbítást – tette közzé a TopGear.com

Japánban már elérhető a Kinto Factory szolgáltatás, amellyel naprakészen tarthatják járműveiket. Ennek során többek között az autókat fejlett vezetőtámogató rendszerekkel frissítik. 

A Toyota szerint a Kinto Factory végső célja nem az, hogy vadonatúj autókat szállítson a vásárlóknak, hanem az, hogy a tulajdonosokkal együttműködve fejlessze őket tovább. Emellett a Kinto Factory felajánlja a régebbi alkatrészek cseréjét, sőt akár a járművek személyre szabását is. A szolgáltatás hamarosan elérhető lesz Nagy-Britanniában, majd más európai országban is.

Borítókép: Gumiabroncsgyár Magyarországon.  (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.