Meghaladta januárban a tengeri áruforgalom a válság előtti szintet

Növekedett januárban a konténerhajók világkereskedelmi forgalma a kieli IfW gazdaságkutató intézet szerint, a volumen már meghaladja a válság előtti szintet, de a folyó szállítások 11 százalékát akadályozza még mindig a torlódás.

Forrás: MTI2022. 02. 07. 14:53
Bremerhaven, 2013. augusztus 18. A németországi Bremerhaven kikötõjébe érkezik a világ legnagyobb konténerszállító hajója, a Maersk cég Triple-E hajóosztályú Maersk MC-Kinney Moller nevû óriási tengerjárója 2013. augusztus 18-án. Az energiatakarékosság és a környezetbarát üzem jegyében tervezett Maersk MC-Kinney Moller 400 méter hosszú, 59 méter széles és 73 méter magas, önsúlya 55 ezer tonna. A hajó július másodikán Sanghajban kezdte meg elsõ próbaútját, amely a Szuezi-csatornán keresztül vezetett Hollandián át Németországba. (MTI/EPA/Ingo Wagner) Fotó: INGO WAGNER
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 A forgalom januárban szezonális és árkiigazítással az IfW kereskedelmi indikátora alapján 2,4 százalékkal emelkedett az előző havihoz képest. A legnagyobb mértékben az Egyesült Államok tengeri exportja nőtt januárban, 3,6 százalékkal havi bázison, míg az importja 1,6 százalékkal csökkent. Az EU exportja 0,6 százalékkal nőtt, az importja 0,1 százalékkal csökkent. Németországban az export 1,2 százalékkal nőtt havi bázison januárban, az import pedig 0,8 százalékkal emelkedett. Kína exportja 0,2 százalékkal csökkent januárban, az import pedig 2,8 százalékkal lett kisebb.

Összességében a tengeri világkereskedelmi forgalom 7 százalékkal haladja meg a válság előtti legmagasabb szintet, a 2018. augusztusit. Vincent Stamer, a Kiel Trade Indicator mutatószám kalkulálásáért felelős vezető szakértő szerint a még soha nem tapasztalt mértékű világkereskedelmi aktivitás közepette kialakult szállítási fennakadások nem az ellátási nehézségekre, hanem sokkal inkább a kereslet "követhetetlenül gyors" növekedésére vezethetők vissza. A fennakadások hatását jól jellemzi, hogy míg a szállított árú 11 százaléka időzik dugókban és kikötők előtt horgonyzó konténerhajókban, addig a legfontosabb Ázsia és Európa közötti szállítási útvonalon, a Vörös-tengeren a megszokott árumennyiségnél 11 százalékkal kevesebb halad át.

A kieli gazdaságkutató intézet tengeri áruforgalmi indexe a világ mintegy ötszáz kikötőjének és száz szállítási főútvonalának a forgalmát méri. A mutató értéke tapasztalati alapon a gazdasági aktivitás alakulásának megbízható előjele.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.