Az erősödő biztonsági aggodalmakra válaszul egyes légitársaságok már törölték járataikat Ukrajnába, míg mások a lízingcégek kérésére átirányították a repülőgépeket. A hétvégén a KLM Royal Dutch Airlines megerősítette, hogy felfüggeszti napi kétszeri járatait az ukrán fővárosba, Kijevbe. Néhány héttel ezelőtt a KLM leállította repülőszemélyzeteinek éjszakai pihenését Ukrajnában. A német Lufthansa légitársaság állítólag újragondolja ukrajnai járatainak közeljövőjét, míg az ukrán charter légitársaság, a SkyUp járatát Kisinyovba irányították a hétvégén, miután a gép ír tulajdonosa megtiltotta gépeinek repülését az ukrán légtérben – olvasható a SimpleFlying.com híroldalon. A viszontbiztosítók állítólag azt közölték az ukrán biztosítótársaságokkal, hogy repülőgépeiket nem kívánják kitenni háborús kockázatoknak.
A légitársaságok, biztosítók és lízingbeadók emlékezetében még élénken él a Malaysian Airlines járatának lelövése Ukrajna felett 2014-ben.
Az ukrán kormány azonban továbbra is szeretné fenntartani a nemzetközi légi járatokat.
– A kormány 16,6 milliárd UAH-t (592 millió USD) különít el a járatok folytonosságának garantálására Ukrajna légterében. A mai döntés lehetővé teszi a légi közlekedési piac helyzetének stabilizálását, és állami garanciákat biztosít a lízing- és biztosítótársaságoknak – mondta Denys Shmygal ukrán miniszterelnök. – Ez a döntés stabilizálja a helyzetet a légi utasszállítás piacán, és garantálja a jelenleg külföldön tartózkodó állampolgáraink visszatérését Ukrajnába. Egy másik, szintén vasárnap kiadott közleményében az ukrán kormány közölte, hogy
az ország feletti légtér nyitva maradt, és az állam azon dolgozik, hogy megelőzze a légitársaságok kockázatait.
Vasárnap a Wizz Air volt az egyetlen külföldi légitársaság, amely berepült a kijevi Sikorszkij nemzetközi repülőtérre (IEV). A forgalmasabb Boryspil Nemzetközi Repülőtéren (KBP) sokféle légitársaság szállt le vasárnap, köztük a Ryanair, a Qatar Airways, a Flydubai, a SWISS, a Lufthansa és a Turkish Airlines. Az ukrán kormány azt szeretné, hogy a lehető legtöbb légitársaság továbbra is felkeresse az ukrán légikikötőket. Fenn kívánják tartani az ország légi kapcsolatát, az emberek be- és ki utazását. A héten kiderül, hogy a több mint félmilliárd dolláros finanszírozás ellátja-e a feladatát, és kitartásra ösztönzi-e a légitársaságokat.
Borítókép: a Wizz Air járata szállt le utoljára a Sikorszkij nemzetközi repülőtérre (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)