A magyar légiforgalmi szolgálat 2015-ben vezette be a HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) eljárást, amelyhez elsőként Bulgária és Románia csatlakozott 2019-ben, majd 2021 januárjától a szlovák légi navigációs szolgálat is bevezette a számos előnnyel járó forgalomszervezési koncepciót – írták.
A lengyel és a litván légteret összefogó Baltic FAB és Moldova 2022. február 24-i csatlakozásával létrejött Európa egyik legnagyobb, összefüggő szabad légtere, amelyben a légitársaságok járatai a hét minden napján és a nap 24 órájában „a számukra legoptimálisabb, szabadon megválasztott útvonalon” repülhetnek – hangsúlyozta a szolgálat.
Hozzátették, a SEE FRA viszonylag egyszerű bővítését a moduláris csatlakozási módszer teszi lehetővé, amely nem igényel költséges fejlesztéseket az új tagállamok irányító rendszerein. A HungaroControl szakemberei által kidolgozott innovatív eljárás hatékonysága abban rejlik, hogy hatalmas útvonal-adatbázisok helyett elegendő a szomszédos országok navigáció pontjait megosztaniuk egymással az útvonalak tervezéséhez és a járatok biztonságos kezeléséhez – áll a közleményben.
A délkelet-európai szabad légtérhasználati koncepció hamarosan új tagokkal bővül: Csehország mellett már Ukrajna is kifejezte szándékát. A hosszú távú tervek között szerepel az is, hogy a SEE FRA összeolvad az Ausztriát, Albániát, Bosznia-Hercegovinát, Észak-Macedóniát, Horvátországot, Montenegrót, Szerbiát és Szlovéniát tömörítő SECSI FRA (South East Common Sky Initiative Free Route Airspace) rendszerrel, így létrejöhet egy több mint 15 ország légterét magába foglaló szabadlégtér-együttműködés – írta a HungaroControl.