Az ukrajnai orosz katonai támadások miatt jelenleg szünetel az országon áthaladó vasúti teherszállítás. Ezzel szemben a legfontosabb Kína–Európa-folyosón – Kazahsztánon, Oroszországon és Fehéroroszországon keresztül – közlekedő tehervonatok a megszokott módon közlekednek. Az RZD Logistics szerint az Ukrajnán áthaladó tranzit az út nyugati irányú konténerforgalmának mindössze két százalékát adta 2021-ben – tette közzé a RailFreight.com.
Magyar szempontból azonban kiemelt fontosságú az Ukrajnán átvezető kereskedelmi út.
Szerencsére ezt Kína is így látja: az év elején Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai elnök hangsúlyozta Ukrajna jelentőségét az ukrán elnöknek küldött levélben. Magyarország alapvetően érdekelt a forgalom továbbfejlesztésében, ezért
a magyar kormány a közelmúltban 12,4 milliárd forintos beruházást jelentett be az Ukrajnával határos záhonyi régióban, illetve napokon belül megnyílik Fényeslitkén az East–West Gate (EWG) intermodális terminál.
A harmincmilliárd forintos magánberuházásból épült létesítmény évente akár egymillió darab húszlábas konténert is tud kezelni.
A fejlesztések ellenére Ukrajna vasúti infrastruktúrájának állapota elavult, ami nem engedi tovább növekedni a tranzitforgalmat – nyilatkozta októberben Olekszandr Kubrakov ukrán infrastrukturális miniszter.
Borítókép: Konténerterminál Budapest környékén (Fotó: Éberling András)