Míg az autósok költségei egyre nőnek, a kerékpárosok gyakorlatilag ingyen használják az utakat. Egy svájci párt ezen változtatni akar, és Németországban is vannak erre vonatkozó kezdeményezések. A kerékpárosok ellenzik a kerékpáros-matrica bevezetését, még akkor is, ha a díj kezdetben viszonylag alacsony lenne.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Rekord-üzemanyagárak, egyre drágább új és használt gépkocsik, magasabb gépjárműadók, parkolási díjak: Németországban az állam, a szövetségi pénzügyminisztertől a helyi önkormányzatokig egyre több hozzájárulást kér az autósoktól. A kerékpárosok viszont ingyen tekernek. Bár külön, erre a célra épített infrastruktúrát, azaz
kerékpárutakat és hidakat használnak, de ezekért nem fizetnek.
Ez egyébként nagyon hasonló az elektromos autók használóihoz, akik járművenként akár húszezer eurót is nyernek az adókon, ahogy azt a Deutsche Bank egy tanulmányában kiszámolta.
A „fizessen a használó” elv kerékpárokra való alkalmazásának ügye Svájcban tart legelőrébb – számolt be róla a Focus.de. Az alpesi országban jelenleg a kerékpáros matrica bevezetését vitatják meg. A Svájci Néppárt erre irányuló kezdeményezést terjesztett elő, amelyhez már 45 politikus csatlakozott.
Míg maga a kezdeményezés meglepő, a tarifa mértéke szerény: húsz svájci frank évente egy-egy kerékpárra.
Lapinformációk szerint egyelőre nem világos, hogy mi lenne a tervezett díj beszedésének pontos módja. Az előterjesztett megoldás egy kerékpáros-matrica, a svájci autópálya-matrica analógiájára. A szövetségi kormány így évente mintegy 100 millió frankot szedhetne be. Ezen kívül az e-kerékpárokra és a kerékpármegosztó szolgáltatókra is kivetnék a díjat.
A kétkerekűek gyors népszerűvé válása valóban meredeken emelkedő költségeket von maga után. Németország például klímavédelmi megfontolásokból bőkezűen támogatja a kerékpározást, ám ehhez milliárdokat kell költenie: kerékpárutakat, -parkolókat vagy e-bike-töltőállomásokat kell kiépíteni.
A díj bevezetésével azonban praktikusan át lehetne alakítani a fejlesztések finanszírozását is, a kerékpárosokat ily módon vonva be a infrastruktúra-fejlesztés költségeinek a megfizetésébe.
A bajorországi Coburgban az FDP állt elő egy ilyen javaslattal, ahol többek között hidakkal bővítik a kerékpáros-infrastruktúrát. Eszerint a kerékpárosoknak legalább egy kis összeggel hozzá kellene járulniuk a felmerülő költségekhez. Kezdetben évente körülbelül tízeurós összeget terveznek, a biciklistáknak pedig a befizetést igazoló matricával a vázon kellene közlekedniük. Aki matrica nélkül kerékpározik, annak bírságot kell fizetnie.
A számozott matricának vonzó kialakításúnak kell lennie, és úgy kell felragasztani, hogy az ne zavarja a kerékpár megjelenését – áll az indítványban. Az FDP városi tanácsosok ezt méltányos költségmegosztásnak tartják, hiszen a kerékpárosok nem ritkán akár ötezer eurót is fizetnek az e-bringájukért.
Ahogy az várható volt, a kerékpáros-érdekképviseletek fanyalogva fogadták a díjfizetés ötletét. A Radfahren.de blog szerint csak mítosz, hogy a gépkocsi-tulajdonosok finanszírozzák az autós-infrastruktúrát. Az utak építésének és fenntartásának költségei ugyanis jelentősen meghaladják az autókkal kapcsolatos összes bevételt.
A többletköltségeket tehát elméletileg mindenki viseli, beleértve az autóval nem rendelkező embereket, így a kerékpárosokat is.
A kerékpáros-infrastruktúra ellenben az autósokat is szolgálja, hiszen ha többen ülnek biciklire, kevesebben autóznak – érvelnek a kerekezők.
Borítókép: Új építésű kerékpárút Pannonhalma közelében (Fotó: Kisalföld/Nagy Gábor)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.