Ausztria-szerte számos települést súlyosan terhel a nagy teherautó-forgalom. Noha nyugati szomszédunknak jól fejlett, magas szintű úthálózata van, sok fuvarozó az alsóbbrendű utakat választja azért, hogy elkerülje a gyorsforgalmi utak és az autópályák kilométer-arányos útdíját. – A teherautó-forgalom Ausztria számos régiójában észrevehető problémává vált – tette közzé az APA hírügynökség. A helyi korlátozások nem oldják meg a problémát, országos, egységes szabályozásra van szükség – mondta Franz Schnabl alsó-ausztriai kormányzóhelyettes, aki átfogó, minden útvonalra egyaránt érvényes kamiondíj bevezetését szorgalmazza. – Ez érezhetően könnyítené a közösségek terheit, egyben költséghatékonyabbá tenné a teherszállítást. A vasúton régóta minden útra kötelező az infrastruktúra-használati díj. Schnabl számára tehát logikus, hogy a közúti közlekedésre is be kell vezetni egy ilyen díjat.
– A szövetségi kormány vállalta a klímaváltozás elleni cselekvési program végrehajtását, de ennek csak egy része a tömegközlekedés erősítése. Ebbe beletartoznak a jól kiépített összeköttetések és az utolsó mérföldre (last mile) szóló megoldások is – hangsúlyozta Schnabl. Ennek érdekében törvényjavaslatot dolgoztak ki, amely megalapozhatja a valódi közlekedési fordulatot. Világos cél a tömegközlekedés bővítése és a határon átnyúló áruszállítás, vagyis a tranzit vasútra terelése.
Schnabl szerint
számos tanulmány készült már a lehetséges országos teherautódíjról, amely több mint ötszázmillió eurós éves többletbevételt feltételez,
amelyre a szövetségi államoknak és önkormányzatoknak égető szükségük volna. Egyrészt az osztrákok közvetlen életterének védelméről van szó, másrészt az úthasználati díjakat észszerű klímavédelmi beruházásokra kell fordítani, például a tömegközlekedés vagy a kombinált fuvarozás bővítésére, hogy a teherautókat egyre jobban áttereljék az útról a sínekre. A politika egyik legsürgetőbb feladata pedig a zaj-, por- és károsanyagkibocsátás-mentes közlekedés megvalósítása.
A teherautóknak kidolgozott díjfizetési rendszer magyarországi bevezetésekor, 2013-ban már felmerült, hogy a teljes úthálózat mekkora részét érdemes bevonni a fizetős zónába. A díjköteles úthálózatot az ország kijelölt autópályáinak, gyorsforgalmi útjainak, első- és másodrendű főútvonalainak, valamint egyéb útjainak kijelölt, úgynevezett elemi útszakaszai alkotják. Egy-egy elemi útszakasz lehet akár néhány tízméteres vagy akár több kilométer hosszú is attól függően, hogy milyen fel- vagy lehajtóágak, kereszteződések közé esik.
Az e-útdíjrendszer hazai díjköteles úthálózata mintegy két és fél ezer elemi útszakaszból tevődik össze, ugyanakkor a hálózat túlnyomó része megkerülhető alacsonyabb rendű, négy és öt számjegyű utakon.
Ezek a gyakran kanyargós, keskeny, töredezett szélű utak kifejezetten balesetveszélyesek lehetnek az elsöprő lendülettel közlekedő nehéz teherautók miatt.
Borítókép: Egy kamionos papírjait ellenőrzik a német–osztrák határon. (Fotó: Europress/AFP)