Általános útdíjat vetnének ki a kamionokra

Minden úttípusra vonatkozó, egységes, használatarányos útdíj bevezetését szorgalmazzák Ausztriában. Az intézkedés elejét venné annak a hazánkban sem ismeretlen gyakorlatnak, hogy negyventonnás kamionok alsóbbrendű, kistelepüléseket összekötő utakon kerülik el az útdíj megfizetését.

2021. 12. 22. 5:45
-
GERMANY-EUROPE-MIGRANTS-AUSTRIA-BORDER Fotó: CHRISTOF STACHE
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ausztria-szerte számos települést súlyosan terhel a nagy teherautó-forgalom. Noha nyugati szomszédunknak jól fejlett, magas szintű úthálózata van, sok fuvarozó az alsóbbrendű utakat választja azért, hogy elkerülje a gyorsforgalmi utak és az autópályák kilométer-arányos útdíját. – A teherautó-forgalom Ausztria számos régiójában észrevehető problémává vált – tette közzé az APA hírügynökség. A helyi korlátozások nem oldják meg a problémát, országos, egységes szabályozásra van szükség – mondta Franz Schnabl alsó-ausztriai kormányzóhelyettes, aki átfogó, minden útvonalra egyaránt érvényes kamiondíj bevezetését szorgalmazza. – Ez érezhetően könnyítené a közösségek terheit, egyben költséghatékonyabbá tenné a teherszállítást. A vasúton régóta minden útra kötelező az infrastruktúra-használati díj. Schnabl számára tehát logikus, hogy a közúti közlekedésre is be kell vezetni egy ilyen díjat.

– A szövetségi kormány vállalta a klímaváltozás elleni cselekvési program végrehajtását, de ennek csak egy része a tömegközlekedés erősítése. Ebbe beletartoznak a jól kiépített összeköttetések és az utolsó mérföldre (last mile) szóló megoldások is – hangsúlyozta Schnabl. Ennek érdekében törvényjavaslatot dolgoztak ki, amely megalapozhatja a valódi közlekedési fordulatot. Világos cél a tömegközlekedés bővítése és a határon átnyúló áruszállítás, vagyis a tranzit vasútra terelése.

Útdíjfizetést ellenőrző érzékelőket szerelnek fel az egyik autópályánk fölé. Fotó: MTI/Balázs Attila

Schnabl szerint 

számos tanulmány készült már a lehetséges országos teherautódíjról, amely több mint ötszázmillió eurós éves többletbevételt feltételez, 

amelyre a szövetségi államoknak és önkormányzatoknak égető szükségük volna. Egyrészt az osztrákok közvetlen életterének védelméről van szó, másrészt az úthasználati díjakat észszerű klímavédelmi beruházásokra kell fordítani, például a tömegközlekedés vagy a kombinált fuvarozás bővítésére, hogy a teherautókat egyre jobban áttereljék az útról a sínekre. A politika egyik legsürgetőbb feladata pedig a zaj-, por- és károsanyagkibocsátás-mentes közlekedés megvalósítása.

A teherautóknak kidolgozott díjfizetési rendszer magyarországi bevezetésekor, 2013-ban már felmerült, hogy a teljes úthálózat mekkora részét érdemes bevonni a fizetős zónába. A díjköteles úthálózatot az ország kijelölt autópályáinak, gyorsforgalmi útjainak, első- és másodrendű főútvonalainak, valamint egyéb útjainak kijelölt, úgynevezett elemi útszakaszai alkotják. Egy-egy elemi útszakasz lehet akár néhány tízméteres vagy akár több kilométer hosszú is attól függően, hogy milyen fel- vagy lehajtóágak, kereszteződések közé esik. 

Az e-útdíjrendszer hazai díjköteles úthálózata mintegy két és fél ezer elemi útszakaszból tevődik össze, ugyanakkor a hálózat túlnyomó része megkerülhető alacsonyabb rendű, négy és öt számjegyű utakon. 

Ezek a gyakran kanyargós, keskeny, töredezett szélű utak kifejezetten balesetveszélyesek lehetnek az elsöprő lendülettel közlekedő nehéz teherautók miatt.

Borítókép: Egy kamionos papírjait ellenőrzik a német–osztrák határon. (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.