Fogyóban a gázolaj a nagy európai kikötőkben

A tengeri hajók számára létfontosságú üzemanyag-készletek kifogyóban vannak az északnyugat-európai kikötőkben, mivel az orosz–ukrán háború következményei továbbra is zavarják az olajpiacokat. Amszterdamban a dokkmunkások megtagadták egy orosz gázolajat szállító tanker kirakását.

2022. 05. 06. 10:30
null
Bremerhaven, 2013. augusztus 18. A németországi Bremerhaven kikötõjébe érkezik a világ legnagyobb konténerszállító hajója, a Maersk cég Triple-E hajóosztályú Maersk MC-Kinney Moller nevû óriási tengerjárója 2013. augusztus 18-án. Az energiatakarékosság és a környezetbarát üzem jegyében tervezett Maersk MC-Kinney Moller 400 méter hosszú, 59 méter széles és 73 méter magas, önsúlya 55 ezer tonna. A hajó július másodikán Sanghajban kezdte meg elsõ próbaútját, amely a Szuezi-csatornán keresztül vezetett Hollandián át Németországba. (MTI/EPA/Ingo Wagner) Fotó: INGO WAGNER
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiány alakult ki a kereskedelemben az MGO néven ismert tengeri gázolajból az Amszterdam–Rotterdam–Antwerpen olajkereskedelmi központban – mondta Svend Molholt, a Monjasa Group üzemanyag-beszállító vezérigazgatója a Bloomberg hírügynökségnek. – A régióban nem állnak rendelkezésre megfelelő készletek – mondta Molholt. 

Azok a hajók, amelyek korábban alacsony kéntartalmú dízelolajat, úgynevezett MGO-t tankoltak a balti térségben, az Oroszország–Ukrajna konfliktus kitörése óta egyre gyakrabban a holland–belga kikötőkbe mennek tankolni.

Mindez szűkíti a piacot, és hatással van Északnyugat-Európa többi részére. 

Tanker várakozik a litván partoknál Fotó: MTI/EPA/Valda Kalnina

A háború hatásai átgyűrűztek az energiapiacokon, sok vállalat kerüli az orosz olajat és hajókat. Ugyanakkor számos európai olajfinomító szezonális karbantartást végez, ami tovább gyengíti az üzemanyag-ellátást és növeli az árakat. 

Az elmúlt hetekben Antwerpenben megugrott az alacsony kéntartalmú tengeri gázolaj ára,

amelyet általában az északnyugat-európai szállítmányozók használnak, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi szabályoknak. Általános hiány van az MGO-ból és más, dízeltípusú üzemanyagokból. Az orosz olaj és olajtermékek beáramlása csökkent, ami hiányt okoz Északnyugat-Európában, és az árak emelkedtek – áll a Monjasa Group közleményében.

Az üzemanyag ellátást politikai szempontok is befolyásolják: a napokban kiderült, hogy a 

holland dokkmunkások nem hajlandók kirakni egy orosz dízelszállítmányt Amszterdam kikötőjében.

A munkamegtagadás egy nappal azután történt, hogy a rotterdami kikötőben sem voltak hajlandók kezelni az orosz dízelolajat – tette közzé az Al Jazeera.com. A Sunny Liger 42 ezer tonnás tartályhajó a napokban Amszterdam mellett horgonyzott, miközben a hatóságok azon töprengtek, hogy beengedjék-e a holland város kikötőjébe. Az RTL Nieuws holland kereskedelmi híradó szerint a hajó kikötőbe vontatásáért felelős cég azt mondta, hogy visszautasítaná, ha erre kérnék, mert veszélyes helyzethez vezethet, ha a dokkmunkások megakadályoznák a hajó bejutását. Wopke Hoekstra holland külügyminiszter kijelentette, hogy az érvényes nemzetközi szabályok szerint a Sunny Ligernek nem lehet megtagadni a belépést egy holland kikötőbe. Eközben 

a rotterdami kikötő konténerforgalma 1,4 százalékkal 3,6 millió konténerre (TEU) esett 2022 első negyedévében. A háború következtében több hajózási társaság leállította az orosz konténerszállítmányok fogadását, és a legtöbb tengeri terminál nem fogad export rakományt a megszálló országból.

A globális ellátási lánc problémák súlyosbodni látszanak – áll egy minap közzétett új jelentésben, amelyet a Reuters ismertetett, és amely szerint a kínai Covid–19-zárlatok, Oroszország Ukrajna elleni inváziója és más feszültségek még hosszabb késéseket okoznak a kikötőkben, és megnövelik a költségeket. A Royal Bank of Canada (RBC) elemzőinek tanulmánya szerint 

a globális konténerhajó-flotta egyötöde jelenleg különböző nagy kikötők előtt vesztegel. 

A nemzetközi hajóforgalom zavartalanságának feltétele, hogy a hajóknak és a konténereknek egyaránt rendelkezésre kell állniuk a megfelelő időben és helyen. Bármilyen eltérés azt eredményezi, hogy a hajók a teljes kapacitás alatt működnek. Ukrajna február végi orosz inváziója és több hajó elsüllyedése a Fekete-tengeren azt eredményezte, hogy a biztosítótársaságok a hajók értékének egy-öt százalékára emelték a díjaikat a háború előtti 0,25 százalékos szinthez képest.

Borítókép: A dán Maersk szállítmányozó cég konténerhajója egy észak-németországi kikötőben (Fotó: MTI/EPA/Ingo Wagner) 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.