Hiány alakult ki a kereskedelemben az MGO néven ismert tengeri gázolajból az Amszterdam–Rotterdam–Antwerpen olajkereskedelmi központban – mondta Svend Molholt, a Monjasa Group üzemanyag-beszállító vezérigazgatója a Bloomberg hírügynökségnek. – A régióban nem állnak rendelkezésre megfelelő készletek – mondta Molholt.
Azok a hajók, amelyek korábban alacsony kéntartalmú dízelolajat, úgynevezett MGO-t tankoltak a balti térségben, az Oroszország–Ukrajna konfliktus kitörése óta egyre gyakrabban a holland–belga kikötőkbe mennek tankolni.
Mindez szűkíti a piacot, és hatással van Északnyugat-Európa többi részére.
A háború hatásai átgyűrűztek az energiapiacokon, sok vállalat kerüli az orosz olajat és hajókat. Ugyanakkor számos európai olajfinomító szezonális karbantartást végez, ami tovább gyengíti az üzemanyag-ellátást és növeli az árakat.
Az elmúlt hetekben Antwerpenben megugrott az alacsony kéntartalmú tengeri gázolaj ára,
amelyet általában az északnyugat-európai szállítmányozók használnak, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi szabályoknak. Általános hiány van az MGO-ból és más, dízeltípusú üzemanyagokból. Az orosz olaj és olajtermékek beáramlása csökkent, ami hiányt okoz Északnyugat-Európában, és az árak emelkedtek – áll a Monjasa Group közleményében.
Az üzemanyag ellátást politikai szempontok is befolyásolják: a napokban kiderült, hogy a
holland dokkmunkások nem hajlandók kirakni egy orosz dízelszállítmányt Amszterdam kikötőjében.
A munkamegtagadás egy nappal azután történt, hogy a rotterdami kikötőben sem voltak hajlandók kezelni az orosz dízelolajat – tette közzé az Al Jazeera.com. A Sunny Liger 42 ezer tonnás tartályhajó a napokban Amszterdam mellett horgonyzott, miközben a hatóságok azon töprengtek, hogy beengedjék-e a holland város kikötőjébe. Az RTL Nieuws holland kereskedelmi híradó szerint a hajó kikötőbe vontatásáért felelős cég azt mondta, hogy visszautasítaná, ha erre kérnék, mert veszélyes helyzethez vezethet, ha a dokkmunkások megakadályoznák a hajó bejutását. Wopke Hoekstra holland külügyminiszter kijelentette, hogy az érvényes nemzetközi szabályok szerint a Sunny Ligernek nem lehet megtagadni a belépést egy holland kikötőbe. Eközben
a rotterdami kikötő konténerforgalma 1,4 százalékkal 3,6 millió konténerre (TEU) esett 2022 első negyedévében. A háború következtében több hajózási társaság leállította az orosz konténerszállítmányok fogadását, és a legtöbb tengeri terminál nem fogad export rakományt a megszálló országból.
A globális ellátási lánc problémák súlyosbodni látszanak – áll egy minap közzétett új jelentésben, amelyet a Reuters ismertetett, és amely szerint a kínai Covid–19-zárlatok, Oroszország Ukrajna elleni inváziója és más feszültségek még hosszabb késéseket okoznak a kikötőkben, és megnövelik a költségeket. A Royal Bank of Canada (RBC) elemzőinek tanulmánya szerint
a globális konténerhajó-flotta egyötöde jelenleg különböző nagy kikötők előtt vesztegel.
A nemzetközi hajóforgalom zavartalanságának feltétele, hogy a hajóknak és a konténereknek egyaránt rendelkezésre kell állniuk a megfelelő időben és helyen. Bármilyen eltérés azt eredményezi, hogy a hajók a teljes kapacitás alatt működnek. Ukrajna február végi orosz inváziója és több hajó elsüllyedése a Fekete-tengeren azt eredményezte, hogy a biztosítótársaságok a hajók értékének egy-öt százalékára emelték a díjaikat a háború előtti 0,25 százalékos szinthez képest.
Borítókép: A dán Maersk szállítmányozó cég konténerhajója egy észak-németországi kikötőben (Fotó: MTI/EPA/Ingo Wagner)