Már megérezhette a hazai ipar a háborút áprilisban

A következő hónapokban újra növekedési pályára állhat az ipar, azonban az orosz–ukrán háború kockázatokat rejt.

Magyar Nemzet
2022. 06. 08. 10:10
Győr Audi, gépjármű, autóipar, Szíjjártó Péter
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén áprilisban az ipari termelés volumene 3,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Munkanaphatástól megtisztítva a termelés 4,7 százalékkal emelkedett, az előző hónaphoz képest pedig a szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján 1,6 százalékkal csökkent. Az év első négy hónapjában 4,9 százalékkal nőtt az ipari termelés – közölte az első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán. 

– A várakozásokat alulmúlta az ipari termelés áprilisban – reagált az adatokra Suppan Gergely. A Takarékbank vezető elemzője ismertette: a szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás az előző hónaphoz képest 1,6 százalékkal csökkent, ami az ukrajnai háború miatti ellátási nehézségeket tükrözi, de az április hónapra eső húsvéti ünnepek is szerepet játszhattak. Az elemző felidézte:

Az ipari termelés 2020 októberéig teljesen kilábalt a járvány okozta válságból, a további lendületes növekedést azonban a csiphiány fékezte, így a járvány előtti szint közelében, azt kissé meghaladó mértékben ingadozott az ipari termelés, ahonnan az idei év elején határozott lendületet vett.

  • Áprilisban a 2020 áprilisi mélyponthoz képest 67,4 százalékkal nőtt az ipari termelés.
  • A 2015. évi átlaghoz viszonyítva 22,7 százalékkal bővült az ipari termelés,
  • 50 százalékkal haladja meg a 2010. évi átlagos termelési szintet.
  • Tavaly összesen 9,6 százalékkal bővült az ipari termelés.

A bővüléshez a feldolgozóipari alágak többsége hozzájárult. 

A legnagyobb súlyú járműgyártás hozzájárulása számottevően csökkent, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása azonban az ipari átlag feletti mértékben emelkedett. 

Az előző hónapban a 13 feldolgozóipari alágazat közül tíz mutatott növekedést.

Suppan Gergely ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az autógyárak termelése 2020 októberében már meghaladta a járvány előtti szintet, azonban a tavaly év során átlagosan húsz százalékkal maradt el, így mintegy öt százalékponttal mérsékelte az ipari termelés volumenét. A csiphiány ellenére azonban biztató, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya tartósan kiemelkedő.

A német ipar gyengélkedése ellenére a német feldolgozóipari beszerzési menedzser index továbbra is magas, noha némileg mérséklődött a tavaly márciusi történelmi csúcshoz képest, az euróövezeti pedig májusihoz képest, amit elsősorban a beszállítói láncok akadozása, a csiphiány és más alkatrészek, alapanyagok hiánya, valamint az elszálló termelési költségek okoztak. Szerencsére egyre több vállalat érzékelt javulást az ellátási láncokban. 

Az ukrajnai háború egyelőre csak kismértékben rontotta a beszerzési menedzser indexeket, mivel az ukrajnai beszállítói láncok megszakadása egyelőre nem okoz általános problémát. A német ipari rendelésállományok mindenesetre továbbra is megfelelően magas szinten állnak, így a beszállítói problémák enyhülése azonnal éles felpattanást eredményezhetne. 

A hazai ipar teljesítménye ugyanakkor élesen elvált a német iparétól köszönhetően az elmúlt évek számos kapacitásnöveléseinek, a rekord mennyiségű működő tőke beáramlásnak és a kormány beruházásokat kifejezetten támogató gazdaságpolitikájának.

A Takarékbank elemzője azzal számol, hogy 

a következő hónapokban újra növekedési pályára állhatna az ipari termelés, azonban az orosz–ukrán háború számos kockázatot jelenthet. 

Az Audi – a VW konszern más tagjaihoz hasonlóan – már bejelentette, hogy ukrán beszállítói problémák miatt vissza kell fognia a termelést, a hazai gyártásban azonban egyelőre csupán a harmadik műszakot érintette, csakúgy, mint a Mercedes hazai gyára esetében, míg a ipar többi részére is egyelőre beláthatatlanok a következmények. A háborús pusztítás, a szankciók, az orosz vásárlóerő várható zuhanása szintén beárnyékolja a kilátásokat. Bár a legtöbb autógyártó már bejelentette, hogy kivonul az orosz piacról, a chiphiány miatt még nem teljesített megrendeléseket más piacokon teljesíthetik, így rövidtávon nem az orosz piac kiesése, hanem a világon más megrendelők rendeléseinek teljesítése maradhat kihívás. 

Az orosz és ukrán kivitelünk közvetlenül viszonylag kicsi, azonban egyes cégeknek okozhatnak problémát. Noha a félvezetőhiány még sokáig fennmaradhat, de fokozatos javulásra lehet számítani, mivel az utóbbi időben csökkent a műszaki cikkek iránti kereslet. A beszállótói láncok szakadozása továbbra is jelentős kockázatot jelenthet, csakúgy, mint számos nyersanyag és az energia árainak elszállása, aminek következtében más ágazatokban, így például a műtrágya, alumínium gyártásban is átmeneti leállásokat eredményezhet. 

A hazai üzemanyagárak befagyasztása miatt teljes kapacitással működik a hazai olajfinomító, ami némileg ellensúlyozhatja más ágazatok gyengébb teljesítményét. 

A hazai gazdaság középtávon jelentősen profitálhat a védelmi ipari kapacitások kiépülésével, mivel a hadiipari kiadások szignifikáns növekedése várható a következő években. 

Idén bázishatások és új kapacitások üzembe helyezése miatt, de jelentős bizonytalanságok mellett 5-6 százalék körüli növekedésre számítunk, a tavalyi 9,6 százalék után – tette hozzá Suppan Gergely.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Kurucz Árpád)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.