Három-négy éven belül megszüntetik az A-, és a B-osztályú Mercedesek gyártását – jelentette hétfőn a Handelsblatt. A német üzleti lap bennfentesekre hivatkozó beszámolója szerint a Mercedes-Benz csoport döntött a középkategóriás autókból álló kínálatának szűkítéséről.
Úgy határoztak, hogy megtartják a CLA Coupé, a CLA Shooting Brake, a GLA és a GLB modellcsaládot, az A-, és a B-osztályt pedig három-négy éven belül kivezetik. A német járműgyártó csoport vezetője, Ola Källenius már májusban bejelentette, hogy szűkítik a középkategóriás kínálatot, és a márka lényegét jelentő luxuskategóriára összpontosítanak.
A B-osztály felszámolásáról nem volt vita.
Az értékesítés évek óta elmarad a célszámoktól, és – amint a Handelsblatt egyik forrása fogalmazott – a minivan szegmens eleve halott. Az A-osztály megszüntetésének tervét és a mennyiség helyett a legdrágább autókra és alacsonyabb értékesítési darabszámra összpontosító stratégiát viszont sokan bírálják.
A járműveket egyre nagyobb teljesítményű számítógéppel, operációs rendszerrel és nagy hatótávolságú akkumulátorral szerelik fel, a méretgazdaságosság pedig minden eddiginél fontosabb – fejtette ki a szakértő, rámutatva, hogy egy szoftvert egyszer kell kifejleszteni, és gyakorlatilag zéró költséggel lehet sokszorosítani. Ebből a nagy volumenre, vagyis az értékesített gyártmányok magas számára koncentráló gyártók hasznot húznak, a Mercedes viszont jelentős mértékben elveszítené költségelőnyeit.
Ola Källenius szerint viszont
a Mercedes-Benznek nem a kocsikat tömegesen gyártó cégekkel kell versenyeznie.
A vállalatot 2019 óta vezető szakember felül is vizsgálta elődje, Dieter Zetsche célkitűzését, miszerint évente hárommillió gépkocsit kell értékesíteni. Az új cél évi 2,5 millió, méghozzá más termékösszetétellel.
A tervek szerint a kompakt autók értékesítése az évi 570 ezer körül marad, míg a felső középkategóriában (C-osztály, EQC, E-osztály) jelentősen növelik, a legdrágább modellcsaládoknál (EQS, Maybach, AMG) pedig nagyságrendekkel, hatvan százalékkal emelik az értékesítést.
Kiemelték, hogy az A-osztály megszüntetése korszakfordulót jelent, hiszen ez a modellsorozat a Mercedes-Benz legkelendőbb terméke Európában,
és a Volkswagen Golf, a Skoda Octavia, a Toyota Corolla és a Ford Focus mellett a legnépszerűbb kompakt autó a kontinensen.
Az új stratégia alapján azonban úgynevezett világautókat kell gyártani, vagyis olyan kocsikat, amelyek az összes nagy piacon, Európa mellett az Egyesült Államokban és Kínában is beválnak. Az A-osztály viszont túlságosan európai, máshol nem kellően népszerű, ráadásul nem eléggé jövedelmező, a növekedési kilátások pedig nem jók, hiszen már a fél világ városi terepjáróval (SUV) jár.
Kecskemétet nem befolyásolja. A Mercedes stratégiai irányváltása érinti a kecskeméti gyárat is. A márka vezetésének döntése szerint hosszú távon is megtartják a CLA Coupé, a CLA Shooting Brake, a GLA és a GLB modellcsaládot, azonban az A- és a B-osztályt három-négy éven belül kivezetik. A gyárban jelenleg az A-osztályt, a CLA-t és a CLA Shooting Brake modelleket gyártják, illetve tavaly ősszel elkezdődött hazánk első tisztán elektromos, sorozatgyártásban készülő modelljének, az új EQB kompakt SUV-nak az előállítása. Az A-osztály lecserélése egy új elektromos modellre feltehetően nem befolyásolja érdemben a kecskeméti gyár működését, jövőjét.
Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Ujvári Zoltán)