Júliusban 13,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak

Júliusban a fogyasztói árak átlagosan 13,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az elmúlt egy évben az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek ára emelkedett a leginkább – jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Forrás: MTI2022. 08. 09. 10:44
20200416 Budapest A CBA üzletiben a hatósági ajánlásokat szigorúan betartják a koronavírus-járvány idején. A nyugdíjas vásárlók az élelmiszerüzletet csak a korlátozásban előírt időben látogathatják. A 65 évnél fiatalabbak ekkor nem mehetnek be a boltba. fotó: Havran Zoltán (HZ) Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 2,3 százalékkal nőttek. Az éves maginfláció 16,7 százalékos volt.

Az éves inflációs mutató a júniusihoz képest 2,0 százalékponttal, a maginfláció 2,9 százalékponttal emelkedett. A nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz képest 2,3, az egy évvel korábbihoz képest 13,8 százalékkal nőtt.

Az élelmiszerek ára tavaly júliushoz viszonyítva 27,0 százalékkal emelkedett. A tartós fogyasztási cikkekért 14,0 százalékkal kellett többet fizetni. A szolgáltatások díja 6,8 százalékkal nőtt.

Egy év alatt az élelmiszereken belül a margarin 65,8 százalékkal, a kenyér 57,9 százalékkal, a sajt 52,6 százalékkal, a száraztészta 49,1 százalékkal, a baromfihús 38,8 százalékkal, a tojás 37,5 százalékkal drágult. A tejtermékek 43,8 százalékkal, a péksütemények 38,5 százalékkal kerülnek többe.

Átlag alatti mértékben, 13,0 százalékkal nőtt az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – ára. A csokoládé, kakaó 12,7, a cukor 8,4, az étolaj 6,9 százalékkal került többe júliusban az előző év azonos időszakához képest.

A tartós fogyasztási cikkeknél a konyha- és egyéb bútorokért 20,1, a szobabútorokért 18,2, a használt személygépkocsikért 17,9, az új személygépkocsikért 17,5 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel korábban.

A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 11,2, ezen belül a szeszes italok 13,2 százalékkal drágultak. Az állateledelek ára 33,1, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 26,5, a testápolási cikkeké 16,9, a járműüzemanyagoké 6,7 százalékkal lett magasabb. A szolgáltatásoknál a taxi 27,4, a lakásjavítás és -karbantartás 20,7, a járműjavítás és -karbantartás 16,4, az üdülési szolgáltatás 13,1 százalékkal került többe júliusban, mint egy évvel korábban.

Júliusban egy hónap alatt az élelmiszerek 4,1 százalékkal drágultak, ezen belül az édesipari lisztesáru 21,3, a kenyér 12,7, a száraztészta 7,8, a rizs 7,4, a sajt 6,9, az alkoholmentes üdítőitalok 5,7, a tejtermékek 5,5, a péksütemények 5,4 százalékkal többe, az idényáras élelmiszerek 3,7 százalékkal kevesebbe kerültek. 

A szeszes italok, dohányáruk ára 3,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a dohányáruk 3,8, a szeszes italok pedig 3,6 százalékkal drágultak a mindkét termékkört érintő jövedékiadó-emelések következtében.

A tartós fogyasztási cikkek ára júliusban havi szinten 1,9 százalékkal nőtt, ezen belül az új személygépkocsiké 4,7 százalékkal. A szolgáltatások ára 1,6 százalékkal emelkedett, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 10,3, a postai szolgáltatásokért 9,7, a sport- és múzeumi belépőkért 4,6 százalékkal kellett többet fizetni júliusban, mint egy hónappal korábban.

Az előző év azonos időszakához képest 2022. január–júliusban a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 10,0, a nyugdíjas háztartások körében 9,9 százalékkal emelkedtek – közölte a KSH.
 

Borítókép: illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.