Sivatagi körülmények az európai vasutakon

A nyári hőség próbára teszi a vasutak működőképességét egész Európában. A sínek elgörbülését fehér festékkel igyekeznek megakadályozni, a bozóttüzeket a növények ritkításával. A légkondicionálókat pedig nagyobb teljesítményűekre kell cserélni.

2022. 08. 18. 7:13
20210526 MN Fényeslitke Tálosi János vezérigazgató East-West Intermodális Logisztikai Zrt., Dr. Seszták Miklós országgyűlési képviselő, Nyiszter Tamás Antal beruházási vezérigazgató-helyettes, MÁV Zrt Magyar Nemzet fotó:Mirkó István Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei nyáron Észak-Európában és az Egyesült Királyságban is 40 fok körüli, illetve azt meghaladó hőmérsékletet mértek, ami a végsőkig próbára tette a vasúti rendszereket. A vonallezárások és a berendezések meghibásodásai azt mutatják, hogy a vasút nem mindig képes kezelni ezeket a szélsőséges hőmérsékleteket. A spanyol állami pályaüzemeltető, az Adif arról tájékoztatta a Railtech.com szakportált, hogy tesztelik egyes vágányok fehérre festésének hatékonyságát. Az Adif az Ice Paint nevű, speciális összetételű festéket alkalmazta Albacete egyik szakaszán. A cég emellett a sivatagi körülmények között működő vasútvonalak, például a Mekkából Medinába tartó szaúd-arábiai nagysebességű vasútvonal fejlesztése és karbantartása terén szerzett tapasztalatait hasznosítja. 

A vasúti sínek a tűző napon deformálódhatnak (Fotó: Róka László)

Az olasz pályaműködtető RFI szerint a vasúti sínek közelében keletkezett tüzek idén komoly problémát jelentettek Olaszországban. 

Trieszt mellett egy vasútvonalat lezártak a tüzek miatt, ami akadályozta a személyszállító vonatokat, valamint a trieszti kikötőbe irányuló teherszállítást. 

A tűz nem csak a vasútvonalat, de a közutat is veszélyeztette. Nehezítette az oltást, hogy a vasútvonalat 3000 voltos távvezetékek keresztezik, és ilyen környezetben nem lehet vizet használni a tűz oltására, ezért a vonalat le kellett zárni a forgalom elől. A tüzek kockázatának és a vasútra gyakorolt hatásának csökkentése érdekében az olasz vasúti pályaüzemeltető rendszeresen beavatkozásokat végez, hogy a növényzetet ritkítsa a vágányok közelében.

A  magas hőmérséklet miatt gyakran problémák adódhatnak a fedélzeti légkondicionálással, ami szélsőséges esetben egészségkárosodást is okozhat az utasoknál, és a közösségi médiában emiatt rengeteg panasz jelenik meg. Spanyolországban 

a Madrid és Barcelona közötti nagysebességű vonatokon a hőségben többször meghibásodott a léghűtő – közölte az állami vasúttársaság, a Renfe. 

A berendezés azért nem volt képes a kocsikat a szokásos hőmérsékletűre hűteni, mivel az extrém magas hőmérséklet egy védelmi mechanizmust indít be – magyarázta a Renfe. Ezután nem lehet újraindítani a működésüket, amíg a hűtőgáz nyomása nem csökken, amihez időre van szükség. A berendezéseknek –10 és + 40 fok közötti hőmérsékleten kell működniük - mondta az üzemeltető. A hőmérséklet azonban az ország több pontján meghaladta a 40 fokot idén nyáron, vagyis a léghűtők teljesítményét növelni kell a jövőben. 

A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) a kialakult helyzet miatt a sivatagszerű üzemeltetési körülményekkel foglalkozó munkacsoportot kíván létrehozni.

Borítókép: a tűzveszély miatt a pálya közelében kiirtják a növényzetet (Fotó: Magyar Nemzet/Mirkó István)


 



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.