Az idei nyáron Észak-Európában és az Egyesült Királyságban is 40 fok körüli, illetve azt meghaladó hőmérsékletet mértek, ami a végsőkig próbára tette a vasúti rendszereket. A vonallezárások és a berendezések meghibásodásai azt mutatják, hogy a vasút nem mindig képes kezelni ezeket a szélsőséges hőmérsékleteket. A spanyol állami pályaüzemeltető, az Adif arról tájékoztatta a Railtech.com szakportált, hogy tesztelik egyes vágányok fehérre festésének hatékonyságát. Az Adif az Ice Paint nevű, speciális összetételű festéket alkalmazta Albacete egyik szakaszán. A cég emellett a sivatagi körülmények között működő vasútvonalak, például a Mekkából Medinába tartó szaúd-arábiai nagysebességű vasútvonal fejlesztése és karbantartása terén szerzett tapasztalatait hasznosítja.
Az olasz pályaműködtető RFI szerint a vasúti sínek közelében keletkezett tüzek idén komoly problémát jelentettek Olaszországban.
Trieszt mellett egy vasútvonalat lezártak a tüzek miatt, ami akadályozta a személyszállító vonatokat, valamint a trieszti kikötőbe irányuló teherszállítást.
A tűz nem csak a vasútvonalat, de a közutat is veszélyeztette. Nehezítette az oltást, hogy a vasútvonalat 3000 voltos távvezetékek keresztezik, és ilyen környezetben nem lehet vizet használni a tűz oltására, ezért a vonalat le kellett zárni a forgalom elől. A tüzek kockázatának és a vasútra gyakorolt hatásának csökkentése érdekében az olasz vasúti pályaüzemeltető rendszeresen beavatkozásokat végez, hogy a növényzetet ritkítsa a vágányok közelében.
A magas hőmérséklet miatt gyakran problémák adódhatnak a fedélzeti légkondicionálással, ami szélsőséges esetben egészségkárosodást is okozhat az utasoknál, és a közösségi médiában emiatt rengeteg panasz jelenik meg. Spanyolországban
a Madrid és Barcelona közötti nagysebességű vonatokon a hőségben többször meghibásodott a léghűtő – közölte az állami vasúttársaság, a Renfe.
A berendezés azért nem volt képes a kocsikat a szokásos hőmérsékletűre hűteni, mivel az extrém magas hőmérséklet egy védelmi mechanizmust indít be – magyarázta a Renfe. Ezután nem lehet újraindítani a működésüket, amíg a hűtőgáz nyomása nem csökken, amihez időre van szükség. A berendezéseknek –10 és + 40 fok közötti hőmérsékleten kell működniük - mondta az üzemeltető. A hőmérséklet azonban az ország több pontján meghaladta a 40 fokot idén nyáron, vagyis a léghűtők teljesítményét növelni kell a jövőben.
A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) a kialakult helyzet miatt a sivatagszerű üzemeltetési körülményekkel foglalkozó munkacsoportot kíván létrehozni.
Borítókép: a tűzveszély miatt a pálya közelében kiirtják a növényzetet (Fotó: Magyar Nemzet/Mirkó István)