Inflációs fogyasztói aggodalmak világszerte

Napról napra látványosan növekszik azoknak a száma, akik az úgynevezett lefelé vásárlásra állnak át, azaz a bevált márkás termékeket a fogyasztók igyekeznek olcsóbb, jobb ár-érték arányúval kiváltani. Az itthoni kutatások szerint emiatt és persze a vásárlói tudatosság következtében az online értékesítés jóval lassabb ütemben nőhet, mint a járvány alatt, vagy azt megelőzően – derül ki az EY legújabb felméréséből.

Magyar Nemzet
2022. 09. 15. 11:04
null
20211201 szentes coop elelmiszerbolt vasarlas illusztracio havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte tízből nyolc fogyasztó aggódik a jelenlegi pénzügyi helyzete miatt, sőt az EY nemzetközi felmérésében – amelyet a Figyelő.hu idéz –résztvevők harmada attól tart, hogy a mindennapi betevőn kívül hamarosan már nem lesz pénze másra. 

A megkérdezettek közel fele úgy csökkenti a költségeit, hogy a bevált, márkás termékek helyett olcsóbbat választ, kevesebbet költ kikapcsolódásra (42 százalék) és házhozszállításra (35 százalék). 

Utóbbi meglehetősen érdekes attitűd, hiszen a teljes elemzésből az derül ki, hogy az EY által követett fogyasztói szegmensekben szereplők a Covid-járvány alatt hozzászoktak a digitális tér adta lehetőségekhez, és a jövőben, az inflációs válság hatására az online fogyasztói tér további erősödésre számíthatnak. Mindez pedig magában foglalja a végponti kiszállítást, amely a fogyasztó számára ma már egyáltalán nem olcsó – hívják fel a figyelmet.

Más szakértők szerint a végponti kiszállítás fenntartása a hagyományos kiskereskedelem számára is drága, pláne úgy, hogy a jelenlegi üzemanyag- és energiaárak drasztikusan nőttek, nem beszélve arról, hogy ma már a végponti kiszállításban szereplő munkavállalók is növekvő javadalmazást, munkabért várnak a megbízótól. Mindez hosszabb távon egyre nagyobb költségként rakódhat rá a megrendelt termékekre. 

Az itthoni kutatások szerint emiatt és persze a vásárlói tudatosság következtében az online értékesítés jóval lassabb ütemben nőhet, mint a járvány alatt vagy azt megelőzően. 

Emlékezetes, hogy a pandémia következtében egyes kiskereskedelmi árufőcsoportokban duplájára vagy háromszorosára nőtt az online forgalom, tekintettel arra, hogy a hagyományos üzletek zárva tartottak.

Magyarországon is egyre többen kezdtek spórolásba, hogy átvészeljék a szárnyaló infláció okozta pénzügyi nehézségeket. Ebben a környezetben kell a cégeknek tovább erősíteniük a vevőik bizalmát, amire csak a legfelkészültebbek lehetnek képesek. Kiemelten fontos, hogy a döntéshozók tudják, mire és mennyit hajlandóak költeni most az emberek, és ennek folyamatos változását a jövőben is kövessék. A megfelelő adatok megléte és pontos elemzése elkerülhetetlen, ebben egy tapasztalt tanácsadó sokat segíthet

– hangsúlyozta László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének vezetője.

A tudatos fogyasztás erősödését mutatja, hogy a vevők 87, illetve 85 százaléka figyel arra, hogy ne pazaroljon élelmiszert és energiát, minden harmadik válaszadó pedig gyakrabban vásárolna használt árucikkeket. Az emberek 64 százaléka már nem érzi úgy, hogy lépést kellene tartania a divattrendekkel, és még többen vannak azok (69 százalék), akik próbálnák megjavítani a tárgyaikat, ahelyett, hogy simán lecserélnék azokat.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.