A Lidl német disztribúciós lánc 2022 áprilisában hozta létre saját, konténerek szállításával foglalkozó cégét, hogy kiküszöbölje a nagy interkontinentális fuvarozók késéseit és magas fuvardíjait. A Tailwind Shipping Lines négy konténerhajót vásárolt, amelyeket Ázsia és Európa közötti útvonalakra szántak – tette közzé a TransportoEuropa.it. A Wiking első útján a Taicang, Ningbo, Dachan-öböl, Koper, Barcelona, Rotterdam útvonalon hajózott. Mielőtt visszatért Kínába, üres konténereket rakodtak bele Antwerpenben. A Kína–Európa szolgáltatás tizenhat napos gyakorisággal közlekedik, és a Wikingen kívül három hajót használ: a Jadranát, amely a Wiking ikertestvére, a Talassát és a Northern Volitiont. A Talassa és a Jadrana már elindult a kínai kikötőkből, a Talassa pedig már ki is kötött Koperben.
Amióta a Lidl úgy döntött, hogy maga szállítja a konténereket, a fuvardíjak Kína és Európa között jelentősen csökkentek, de továbbra is gondok vannak a kikötők áteresztőképességével, amit a brit és a német kikötőkben zajló sztrájkok is súlyosbítottak. Emiatt
akár száznapos utazási idők is előfordulhatnak az interkontitnentális tengeri forgalomban. Ezzel szemben a német kereskedelmi hálózat hajói tizenhat nap alatt eljutnak a Chang-öbölből Koperbe.
A tengeri fuvarok díjait nyomon követő szolgáltatók egyetértenek abban, hogy a piacon folytatódik a lassú, de folyamatos árcsökkenés. Ebben azonban van egy kivétel: a hűtött konténerek szállítása, amelyek esetében a tarifák folyamatosan emelkednek.
Az árakat súlyozva számon tartó Drewry Container Index 2022. augusztus 25-án négyszázalékos csökkenést mutatott az előző héthez képest, és 39 százalékkal kevesebbet 2021 azonos időszakához képest. Egy negyven láb méretű konténer ára Sanghaj és Rotterdam között 8010 dollárra esett. Ez a 26. egymást követő csökkenés az összetett indexben, és a Drewry arra számít, hogy a tendencia folytatódni fog a következő hetekben.
A Xeneta index ellenben a hűtött termékek fuvardíjának növekedését mutatja. Ebben a szegmensben a negyvenlábas konténer azonnali fuvardíja 5230 dollár volt, szemben a szeptemberi négyezer dollárral. A hosszú távú szerződések fuvardíjai is emelkednek, elérik a 4850 dollárt konténerenként, ami 14,5 százalékos növekedést jelent év eleje óta.
Az év első felében a globális hűtőkonténerek 30,2 százaléka utazott Európa és a Távol-Kelet között.
A trendet a Drewry is megerősítette, szerintük a mélyhűtött áruk ellátási lánca bizonytalan szakaszban van, nagyon magas költségekkel jár az olyan anyagok esetében, mint a műtrágyák, a csomagolás és az energia.
Borítókép: A nagy tengeri szállítócégek menetideje elérheti a száz napot (Fotó: AFP/Sina Schuldt)