Régi szabály, hogy még a legmegbízhatóbb márkák esetén is érdemes résen lenni egy-egy nagyobb leárazásnál vagy kiárusításnál, nehogy később megbánjuk az elsőre kedvezőnek látszó befektetést.
Karácsony előtt természetes, hogy fellendül a kereskedelmi forgalom, de jó pár év óta ezt tetézi az Egyesült Államoktól átvett black friday szokás, ami itthon már inkább black hétvége, vagy éppen black hónap, és nem csak egy pénteki akciós nap, aminek eredetileg indult. Az, hogy valóban mennyire éri meg ilyenkor vásárolni, nagyon változó. Van, ahol ez pusztán marketingüzenet, és igazán jelentős árengedményeket nem tapasztalhatunk. Miközben itt-ott tényleg rá lehet akadni nagyon kedvező ajánlatokra
– figyelmeztet a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE). Majd rögtön nyugtázzák azt is: jó, ha most sem csak azért vásárolunk, mert megéri, hanem azért, mert valóban szükségünk van egy-egy termékre, s azon belül is utánajárunk, hogy számunkra valóban megfelelő lesz-e a kiszemelt, éppen akciós darab. A TVE három alapvető jó tanácsra mindenképpen felhívja a fogyasztók figyelmét, amelyek megfontolandók, de természetesen semmiképpen sem tiltások.
Az egyszerre megvett árucikkek kedvezménye kétarcú
Gyakran találkozhatunk azzal, hogy ha egy helyen, vagy egy márkától több terméket veszünk, akkor nagyobb kedvezményt kaphatunk – hoznak tipikus példát a tudatos fogyasztók. Mint hangsúlyozzák, anyagi szempontból logikusnak tűnik, hogy ez esetben éljünk az ilyen lehetőségekkel, ha amúgy is éppen most szereljük fel a lakásunkat mosógéppel, mosogatógéppel és hűtővel például egy költözéskor. Az anyagi szempontokon túl azonban egyéb aspektusból is érdemes figyelembe venni a megoldást, másrészt anyagilag sem biztos, hogy jobban járunk hosszú távon.
Ugyanis ha már azzal is elkezdünk számolni, hogy mekkora a megvásárolni tervezett készülékek működtetésének energiaigénye, akkor az is kiderülhet, hogy tulajdonképpen egy nagy pénznyelőt tervezünk éppen beköltöztetni a lakásunkba. Ahogy az sem mindegy, hogy valóban tisztára mossa-e majd az a gép a ruháinkat, edényeinket, vagy éppen mennyire stabilan hűti az élelmiszereket, hogy azok a lehető legtartósabbak legyenek, s ne kelljen kidobnunk azért, mert hűtő helyett csak egy szekrényt vettünk. A Tudatos Vásárlók terméktesztjeiből kiderül például, hogy energiatakarékos mosogatógépet jó eséllyel találunk Bosch-termékek között. Ugyanez már kevésbé mondható el a mosógépeikről.
A termék a fontos, nem a márka
A szervezet tapasztalatai szerint abba a csapdába sem érdemes beleesnünk, hogy vakon bízunk egy márkanévben. Ugyanis a gyártók különböző termékei közel sem nyújtanak azonos teljesítményt minden szempontból, de még azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy egy-egy márka drágább terméke jobb teljesítményű, az olcsóbb pedig kevésbé.
Legalábbis a Tudatos Vásárlók független, laborban végzett terméktesztjei alapján kijelenthető, hogy ilyen egyértelmű összefüggés nincs. A Samsung RB34T600CSA kombinált hűtőszekrénye egy kiváló energiahatékonyságú termék a maga 250 ezer forintos átlagárával. És még hűt is. Ezzel szemben a szintén Samsung BRB26705EWW kombinált hűtő kifejezetten sok energiát fogyaszt, s mindezt úgy, hogy a hűtési hatékonyságot mérő teszteken gyenge eredményt ért el. Az átlagára 356 ezer forint.
Sokat segítenek az online lehetőségek
Ha már tudjuk, hogy milyen terméket tervezünk éppen beszerezni, hasznos lehet online tájékozódni annak tulajdonságairól, vagy éppen arról, hogy hol találunk készleten az általunk kiszemelt darabból. Nem utolsósorban így könnyebben és gyorsabban össze is tudjuk hasonlítani az árakat. Sokszor a szállítási költséget is megspórolhatjuk, ha online rendelünk.
Mielőtt meghozzuk a végleges döntést, még fogyasztói véleményeket, tapasztalatokat is olvashatunk a neten.
Ebben segíthetnek a Tudatos Vásárlók terméktesztjei is, amelyek különböző szempontok szerint vizsgálják a termékeket. Mindazonáltal online vásárlás során sem kerülhető el a fogyasztóra nehezedő diszkrét nyomásgyakorlás, például: „Már csak néhány darab maradt!” vagy „Utolsó darab”, amivel próbálják sürgetni a döntéshozatalt. Ennek ne dőljünk be!
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Havran Zotán)