Az európaiak közül csak az Egyesült Királyság nem importált orosz LNG-t Ukrajna megtámadása óta, annak a behozatalát pedig januártól formálisan is betiltja. Londonon kívül Litvánia állította le teljesen az orosz LNG-importot.
A norvég High North News beszámolója szerint az orosz LNG-re sokkal kevesebb figyelem irányul, mint a vezetékes gázra, így annak importja nem is kap különösebben nagy figyelmet.
Pedig az év első nyolc hónapjában az orosz LNG-export 15 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához képest, és a teljes kivitel negyven százaléka került Európába.
A cseppfolyósított gáz jelentős része Oroszország északi-sarkköri részéről, a Jamal-félszigetről érkezik Európába különleges, jégtörővel felszerelt Arc7 jégosztályú tartályhajókkal. Ezekből a hajókból 2023 és 2025 közötti szállítással további 15 darabot épít az orosz Zvezda gyár.
Az LNG egyik legjelentősebb európai vásárlója a francia TotalEnergies.
„Addig fogunk szállítani LNG-t Oroszországból, amíg nincsenek rá szankciók”
– erősítette meg októberben Patrick Pouyanne, a cég vezérigazgatója, bár elismerte, hogy a helyzet egyre bonyolultabb.
A Világgazdaság szerint a TotalEnergies hozzáállása nem meglepő, mivel a cégnek mintegy húszszázalékos tulajdonrésze van a Novatekben, a Gazprom után második legnagyobb orosz gázipari vállalatban, és ugyanekkora részesedése a cég jamali LNG-projektjében. A francia energetikai vállalat hosszú távú szerződéssel rendelkezik évi négymillió tonna LNG-vásárlásáról, ami a jamali üzem teljesítményének 25 százaléka.
Az év egy részében Franciaország Japánt megelőzve az orosz LNG legnagyobb importőre volt, de Spanyolország, Hollandia és Belgium is növelte a behozatalát. Az Európai Unió tagállamai március és május között havi harminc LNG-szállítmányt kaptak, és ez a mennyiség nagyjából változatlan maradt a nyári hónapokban is.
Az eredeti cikk ITT olvasható.
Borítókép: Légi felvétel a Sunny Liger teherszállító hajóról az Északi-tengeren, a hollandiai Ijmuiden partjainál 2022. április 30-án (Fotó: MTI/EPA/ANP/Paul Martens)