Nagyot ugrott a német szénimport

Ahogy Németország elzárkózott az orosz fosszilis energiahordozóktól, ismét egyre nagyobb hangsúlyt kapott a szén felhasználása. A klímavédelmi intézkedések közepette több bányát újranyitottak, és a tengerentúlról is rengeteg szenet vásárol az ország, a szénerőművek kapacitását pedig igyekszik bővíteni – ismertette a V4NA nemzetközi hírügynökség.

Magyar Nemzet
Forrás: V4NA nemzetközi hírügynökség2023. 03. 02. 6:40
Rhenish lignite mining area
Rhenish lignite mining area Fotó: AFP/FEDERICO GAMBARINI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Deutsche Bahn szerint az elmúlt hónapokban megduplázódott a Németországon keresztül vasúton szállított szén mennyisége. Október óta naponta átlagosan harmincezer tonna szenet szállítanak a vonatok az Északi-tenger kikötőiből a nagy erőművekbe Németország-szerte. Az Oroszország ellen bevezetett büntetőintézkedések miatt a szén és az olaj újra fontos szerepet kapott Németország energiaellátásában. Annak érdekében, hogy a szállítmányok időben célba érjenek a már így is erősen igénybe vett vasúti hálózaton, átmenetileg elsőbbséget élveznek. Ráadásul a szükséges mennyiség zavartalan szállítása érdekében a vasúti leányvállalat, a DB Cargo több mint ezer vagont állított ismét forgalomba, amelyeket korábban már leselejteztek. A szállított szén jelentős részét Rotterdam és Amszterdam kikötőiben rakják fel a vonatokra. Az útvonalak egyik fókuszpontja ezután a dél-németországi és a Saar-vidéki erőművekhez vezet.

A német vasúttársaság szerint nincs érezhető hatása annak, hogy a tehervonatok elsőbbséget élveznek az egyes vonalakon a személyszállító járatokkal szemben. 

Az utasok azonban arról számoltak be, hogy kellemetlen meglepetéseket tud okozni egy út során, amikor be kell várni vagy el kell engedni egy szénszállító vonatot.

Dennis Junghans, az Allianz pro Schiene érdekcsoport tagja élesen bírálta a múltbéli hibákat, amelyek most a jelenben okoznak fennakadást.

– A múlt tervezési hibái most rajtunk csapódnak le. Ha hatékony infrastruktúránk lenne, nem kellene vitatkozni azon, hogy melyik vonat előzheti meg a másikat. Németországban 1995 óta a vasúthálózat 15 százalékkal zsugorodott, de a teherforgalom jelentősen nőtt. Egyre több vonat közlekedik egyre kevesebb vágányon – jelentette ki Junghans.

– Tavaly Németország a háború miatt nyolc százalékkal, 44,4 millió tonnára növelte a kőszénimportját – jelentette a Bild című lap a Szénimportőrök Szövetségének számításaira hivatkozva. Eszerint 2022-ben még mindig Oroszország volt Németország legfontosabb beszállítója 13 millió tonnával. A 2021-es évhez képest azonban már 37 százalékkal csökkent az Oroszországból származó kőszénimport.

Az ukrajnai háború miatt 2022 augusztusa óta tilos az orosz szén behozatala az Európai Unióba. Tavaly a második legfontosabb szállító ország az Egyesült Államok volt 9,4 millió tonnával, a mennyiség 32 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ezt követi Kolumbia 7,2 millió tonnával, ami háromszorosa a korábbinak, majd Ausztrália 6,3 millió tonnával. A Dél-Afrikából Németországba irányuló szénimport is jelentős mértékben nőtt. 

Nem csoda, hogy sokan bírálják a német kormányt, hiszen a környezetvédelem egyik legnagyobb európai szószólója a korábbi mennyiség sokszorosát importálja hatalmas tankerhajókkal, nem kis lábnyomot hagyva ezzel a környezeten. 

 

Borítókép: Külszíni lignitbánya Észak-Rajna-Vesztfáliában (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.